Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knivigt om Olga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Knivigt om Olga

    Click image for larger version

Name:	bestick.jpg
Views:	1
Size:	30,4 KB
ID:	688794

    Jag hittade nyligen hit och har läst olika trådar med stort intresse, så nu tänkte ta mig för att fråga något också.

    På 90-talet ropade min mormor in en låda nysilverbestick till mig i 18-årspresent; det var mest Olga, med stora matgafflar (21,3 cm) men inga knivar (hon förklarade för mig om kolstålsblad och ballongskaft). Så småningom hittade jag de släta knivarna ovan (23,3 cm) i bra skick som jag har använt till, men de känns lite väl taniga. I auktionslådan fanns även ett par knivar i Kings pattern (26 cm) som känns mer rätt i storleken.

    Jag funderar på att hålla utkik efter Olga-knivar i större modell, men de här knivarna i engelsk snäckmodell är såpass vassa i eggen att jag tänker att de lätt borde repa porslinet. Vågar jag använda sådana knivar - gör ni? Jag vill helst inte skaffa knivar som jag sedan inte vågar använda... De släta knivarna jag använder har en mer rundad egg, som verkar harmlös.

    Click image for larger version

Name:	gaffel_GAB.jpg
Views:	1
Size:	19,4 KB
ID:	688795

    Sen är jag nyfiken på om gafflarnas stämpel ger någon ledning om vilket decennium besticken är från? De är i bra bruksskick, och jag är inte säker på att de är så gamla att de tillhörande knivarna hade kolstålsblad (jag tänker att de kan ha haft rostfria blad och snappats upp i ett arvsskifte före försäljningen, för att ersätta någon arvinges gamla slitna knivar).

  • #2
    Jag tror att det finns goda chanser att knivarna till de här gafflarna haft kolstålsblad. Det är på 1920-talet man börjar tillverka rostfritt. Guldsmedsaktiebolaget börjar kalla sig GAB strax efteråt, vet inte om någon här har koll på de olika stämpelvarianterna exakt. Olga är ju också som mest poppis runt 1900. Sedan tappar besticken i popularitet och kommer sedan tillbaka först mot sent 1900-tal.

    Så kolstål, eller som ibland förekommer nysilversilver. Är det nysilver i Kings patternknivbladet? Ser lite så ut men fotot är suddigt, stämpeln ser ju ut som Jernbolagets och i så fall är det väl inte det.

    Jag vet inte, till vardags använder jag mest tallrikar som jag inte är så rädd om. Men har nog egentligen inte varit rädd att använda äldre rostfria raka knivar, har varit mer rädd för att använda tandade singoallabestick. Men, repor blir det ju, jag vet inte vad som är bäst.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
      Jag tror att det finns goda chanser att knivarna till de här gafflarna haft kolstålsblad. Det är på 1920-talet man börjar tillverka rostfritt. Guldsmedsaktiebolaget börjar kalla sig GAB strax efteråt, vet inte om någon här har koll på de olika stämpelvarianterna exakt. Olga är ju också som mest poppis runt 1900. Sedan tappar besticken i popularitet och kommer sedan tillbaka först mot sent 1900-tal.
      Tack så mycket, det var intressant att veta!

      Kings patternknivbladet är från Jernbolaget (se bild), och jag tror att det är kolstål. Jag har sett bilder av knivblad med deras stämpel plus en stämpel "rostfritt" intill; den här kniven är visserligen fri från rost men jag förmodar att den inte är rostfri eftersom den andra stämpeln inte finns med. Den lilla kniven på bilden har däremot blad av nysilver; den är gjord i ett stycke och stämplad GuldsmedsAB Alpacka på bladet.
      Click image for larger version

Name:	jernbolaget.jpg
Views:	1
Size:	16,2 KB
ID:	569943

      Vi har trista Ikea-tallrikar till vardags, men Olga känns mest aktuell till fest, därav mina funderingar över bestickrepor. Jag börjar luta åt att hålla utkik efter Olga-knivar i vettigt skick och pris, och eventuellt undersöka om jag kan runda av eggen lite närmast knivspetsen, eftersom bara den delen kommer att ta i tallriken när man skär. Och lyckas inte det, så jag väl kombinera Olga med Ikeas tallrikar "Arv" till fest!

      Comment

      Working...
      X