Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stockholmsutställningen 1930

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stockholmsutställningen 1930

    ...presenterade KF-ägda Målerås en funkisservis som rönte stor uppmärksamhet.
    Formgivare var Georg Scherman och Kalle Lodén. Det sägs att inspirationen
    bl.a kom från Erwin Piscator och hans tankar om "folkkonst".
    Den formpressade "proppen" var det som gjorde att loppisfyndet identifierades
    på denna brännvinskaraff (75cl), annars har jag bara sett den koniska varianten
    av karaffen med "flaggproppen". Själva karaffen är hyttarbetad med slipad kulpuntel.
    Nu undrar jag hur man fick proppen tättslutande utan att slipa in den i karaffen, den
    sitter verkligen som "gjuten" så flaggan är bra att ha när man måste öppna karaffen
    med en lätt vridning.
    Bifogade filer

  • #2
    Häftigt!!

    Comment


    • #3
      Märkligt. Kan man ha kostat på sig en polering efter inslipningen, och är det möjligt att göra det? Normalt är ju de slipade ytorna matta.
      Det här låter som något som Hirvi behöver reda ut.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
        Häftigt!!
        Well spoken United !

        Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
        Märkligt. Kan man ha kostat på sig en polering efter inslipningen, och är det möjligt att göra det? Normalt är ju de slipade ytorna matta.
        Det här låter som något som Hirvi behöver reda ut.
        Precis så undrade jag också, dessutom är ju propparna av pressglas så dom borde ju vara hyfsat lika i diameter
        men själva karaffen verkar ju närmast friblåst och efterarbetad i hyttan. Jag såg en annan av dessa på nätet
        och den rymde 60cl medan min rymmer 75cl.
        Lite konstigt med den lilla skillnaden i rymd, pekar ju mot att karafferna är blåsta i många storlekar, fler än hela
        och halva i varje fall.

        Comment


        • #5
          Har kollat lite på den men kan bara spekulera, flaggproppen är ju tryckt, vi kallade det så när vi tryckte proppar,
          man fångar an glas på en spik som sedan rinner ned i hålet på formen, sedan trycker (hänger) man på spiken så att proppen blir fulltryckt, det borde ju vara två skarvar på proppen, annars har dom slipats bort, för övrigt så ser den ju friblåst ut,
          då är det inte så lätt att få alla med samma cl mått.

          Men dom kan ju haft en järnmall samma som proppen och fört in i halsen när den var varm,
          men att få det så supertätt utan slipning verkar vara svårt.
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

          Comment


          • #6
            Hej Hirvi, precis som Du säger är flaggproppen "tryckt", skarvarna på flaggan
            är tydliga men skarvarna på själva proppen verkar ha slipats bort. Men nu
            när jag ser på närbilden på karaffens hals och känner inuti med fingret så
            känns det som att den kan ha polerats efter en mycket tunn slipning......?
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Japp! där har vi lösningen, riktigt fin polering, proppen har slipats i flaskan.
              Hirvi
              Last edited by Hirvi; 2018-12-06, 18:52.
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

              Comment


              • #8
                Whiskykaraff.....

                ....står denna som, kanske lite otippat. Hela 36 cm hög.
                Tyvärr saknades "flaggproppen" men vad kan man begära
                för en Selma....
                Bifogade filer

                Comment

                Working...
                X