Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Astra Södertälje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Astra Södertälje

    En 10 cm hög flaska i brunt glas och skruvkork i rödbrun bakelit, märkt 8 i botten. "Genom svårigheter till stjärnorna" (Per aspera ad astra). För mig är svårigheterna både vad flaskan har innehållit och vem som gjort den. Limmared?
    Bifogade filer

  • #2
    Limmared är väl ganska troligt, 1903 blev Firma Axel Kistner i Stockholm återförsäljare åt bruket och under 1940-talet var grosshandlare Erik Kistner en av brukets största kunder. Eftersom Kistner stod bakom Läkemedelsföretaget Astra så levererades stora mängder medicinglas till detta företag.
    1947 köpte Kistner 50% av aktierna i Limmareds glasbruk och 1951 förvärvades resten av aktierna och därmed hade Astra genom Kistner tillgång till ett "eget" glasbruk.

    Comment


    • #3
      Tack Legion! Företagsekonomisk historia kan vara av stort intresse! Tänk att Vin & Sprit har ägt hela Astra! Och att Kistner dessutom tog över Limmared. https://sv.wikipedia.org/wiki/Erik_Kistner Och gjorde mer strategisk satsning på förpackningarna än på innehållet.....
      Last edited by Lars M; 2018-11-26, 21:57.

      Comment


      • #4
        En annan.....

        ....utan Södertälje men med 3 A i botten.

        PS Gissar på Magnecyl som innehåll när
        det begav sig.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Soletter....

          ...liten burk av trä från ASTRA för den som
          inte vill använda socker.
          PS Fråga till Legion: Limmared eller.........?
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Usch, pillerburkar av trä...vilken hädelse

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
              Usch, pillerburkar av trä...vilken hädelse
              Kanske inte träsmak i baken men väl träbak i smaken (barkbröd) ?

              Comment


              • #8
                Soletter var väl den första attacken mot sockret - förvisso bara skärmytslingar vid gränsposteringarna jämfört med det fullskaliga krig som vi har idag sedan ett par decennier.
                Den lilla asken i trä med skurna gängor i locket är beträffande texten på locket tillverkad enligt en intressant teknik. Man stansar från insidan med ett verktyg som har samma utseende som texten på framsidan får efter operationen. Man knuffar helt enkelt fram fibrerna i trämaterialet en liten bit så att texten bildas. Samma teknik används bl a för proppar på whiskyflaskor.

                Comment


                • #9
                  Intressant tilläggsinformation, men är det inte konstigt att man
                  inte ser några som helst spår av metoden på lockets insida ?

                  Comment


                  • #10
                    Jag tror att spåren försvann i den fortlöpande processen. Jag gissar att reliefstansningen gjordes när locket ännu var ganska tjockt - etc...

                    Comment


                    • #11
                      Hej HgF och prylsnubben

                      Tack för inläggen om Soletter. Jag minns så väl,
                      min far använde just dessa på 50-talet,

                      Ja, de små askarna av trä.

                      Hälsar

                      Staffan

                      Comment


                      • #12
                        Från Astra ett rör i aluminium 3,7 cm långt och 1 cm Ø samt vikt 1 g(!) Innehållet en gång i tiden SYNKONIN som avregistrerades 1964. Och det var nog bra för det fanns inga nyttigheter i tabletterna, vad jag förstår.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Jomenvisst, kommer ihåg hur Loa Falkman blev när han
                          för full hals sjövild sjöng "SYNKONIN" i melodifestivalen.

                          Comment

                          Working...
                          X