Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vichyflaska antar jag? Vill gärna veta mer!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vichyflaska antar jag? Vill gärna veta mer!

    Hej på er!

    Hittade denna flaska för några dagar sen ute i skogen. Jag får den till en flaska för Vichyvatten? Har googlat och försökt få lite mer info om ungefärlig ålder men har inte lyckats så jag lägger upp den här hos alla duktiga flaskmänniskor

    Jag undrar om ni kan hjälpa mig med en ungefärlig datering och hur man kan se om en flaska är handblåst eller maskinblåst. Bifogar lite bilder där man bland annat kan se att det finns ojämna strukturer i glaset och att botten också är ojämn. Ingen märkning på botten.

    Click image for larger version

Name:	vichyflaska.jpg
Views:	1
Size:	21,3 KB
ID:	688711
    Click image for larger version

Name:	vichyflaska2.jpg
Views:	1
Size:	23,8 KB
ID:	688712
    Click image for larger version

Name:	vichyflaska3.jpg
Views:	1
Size:	30,0 KB
ID:	688713

    Väntar med spänning på svar!

    /Miranda

  • #2
    Ålder kan du nog få av någon PESare, den ser ju ut att vara munblåst och snurrad i formen,
    (ser inga formskarvar på flaskkroppen)regalinen ser handdriven snurrad ut med regalinsax.

    Hade det varit en fastblåst flaska så hade du sett formskarvar på kroppen,
    ser du även formskarvar på regalinen då är den maskingjord.

    Flaskor kan ha formskarvar på sig men inte på regalinen, då är dom munblåsta.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

    Comment


    • #3
      Hej Hirvi och tack för snabbt svar!

      Nej, den verkar inte ha några formskarvar på på regalinen så då kan det vara att den är munblåst? Kan man i så fall med hjälp av denna info göra en gissning om ungefärlig ålder? Hade också varit roligt att veta vilka glasbruk som kan ha tillverkat denna flaska. Har förstått att Årnäs gjorde såna men den här har ingen bottenstämpel

      /Miranda

      Comment


      • #4
        Ja munblåst och snurrad i form är vi överens om, vad som gäller stämplar i botten och på sidor
        så funkar det bara med fastblåsta flaskor, någon här har nog svar på trolig ålder.
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

        Comment


        • #5
          Ramlösa använde snarlika runt 1930, jag har haft några tidigare. Min gissning är att den hör hemma däromkring.

          Comment


          • #6
            Tack FBQ! Då ska jag försöka forska lite mer i detta då

            /Miranda

            Comment


            • #7
              Kan min kära flaska ha varit en sådan eller fanns det andra som hade just denna modell? Jag hittade inga liknande vichyvattenflaskor från Ramlösa till exempel.

              Click image for larger version

Name:	vichyflaskaramlösa (2).JPG
Views:	1
Size:	78,4 KB
ID:	569863

              Click image for larger version

Name:	etikett vichyflaska.jpg
Views:	1
Size:	69,2 KB
ID:	569864

              Nu har jag försökt hitta info om vem som tillverkade just dessa flaskor för just Sala bryggeri men inte kommit särskilt långt i det. Så, tips tas tacksamt emot för fortsatt jakt!

              /Miranda
              Last edited by Miranda74; 2018-11-27, 17:42.

              Comment

              Working...
              X