Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad gluttar vi på?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad gluttar vi på?

    Den här termosen fick följa med mig hem i helgen. Är den gammal ”på riktigt”? Isf vilket årtionde och kan någon leda mig till rätt land? Någon som har.eller haft något liknande? Ekorren i mig vaknar朗
    Click image for larger version

Name:	AA5D598E-1D65-4E8E-97B5-ADC71C566ECC.jpg
Views:	1
Size:	96,8 KB
ID:	688665 Click image for larger version

Name:	9F79984A-58A6-45DC-BC6D-D7D1DD612F74.jpg
Views:	1
Size:	93,2 KB
ID:	688664 Click image for larger version

Name:	D5A1941E-F56B-4EEF-A773-815702E460B0.jpg
Views:	1
Size:	85,2 KB
ID:	688666 Click image for larger version

Name:	93E97A23-834D-4A6F-8BEC-4F79F94973FF.jpg
Views:	1
Size:	80,6 KB
ID:	688667
    Last edited by hallinskan; 2018-11-21, 21:13.

  • #2
    Eller kanske finns det en fin eller skoj gammal lunchbox ni vill visa?

    Comment


    • #3
      Bortsett från den lite märkliga dekoren tycker jag att termosen mest liknar de Mao-kinesiska termosarna som såldes i Sverige via Solidarisk handel butiken-(erna). Jag minns SH-butiken som låg vid Drottningg - Walling, Sthlm, omkring 1970-talets första halva. Där fanns stora aluminiumtermosar men med en annorlunda, enklare dekor. Detta var således före nuvarande brutala industri-Kina.

      Comment


      • #4
        Jag tycker mest att det liknar saker i "retrostil" från 2000-talet, ofta med amerikanska motiv. Lunchboxar har ju inte alls varit vanliga i Sverige där vi haft fri skollunch sedan 1940-talet. I den mån jag vet att några släktingar haft några har det varit enkla matlådor.

        Comment


        • #5
          Inte unik

          Unicaboxen var ju inte vad det låter som unik, snarare var och varannan arbetares
          egendom och nödvändig för att orka med en hel lång ofta mödosam arbetsdag......


          Last edited by prylsnubben; 2018-11-22, 11:47.

          Comment


          • #6
            Jo, men de brukar vara lite "vuxnare" i utseende. Nu har väl den här med unga killar som spanar på en snygg brud inte så mycket barnmotiv men kanske snarast tonårsmotiv. Men den liknar inget jag av äldre svenska termosar jag sett.

            Comment


            • #7
              "Lunchboxar har ju inte alls varit vanliga i Sverige där vi haft fri skollunch sedan 40-talet",
              var det jag reagerade på. Lunchboxen har väl mindre med skolan att göra än arbetsplatsen
              där "vanliga" arbetares nyttjande av lunchbox (unica) var i legio, till skolan var det nog ett
              fåtal barn som släpade med sig en dylik. Man får skilja på termos och lunchbox, vill man
              blanda ihop dom får man säga mattermos vilka även de var vanliga bland proletariatet.
              Last edited by prylsnubben; 2018-11-22, 15:23.

              Comment


              • #8
                Ja, det var väl jag som med ordet matbox tänkte på färgglada boxar i plåt eller plast, inte matlådor eller unicaboxar. Men visst, det är ju matboxar det med.

                Men moderna retromatlådor i plåt med tryck i 50-talsstil har jag sett säljas lite varstans.
                Last edited by FBQ; 2018-11-22, 16:33.

                Comment


                • #9
                  Mycket bra input Hemma finns även denna och den ser väl kinesisk ut?
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Fann denna på bildsök på tradera men får inte fram någon information om den. Den påminner ju väääldigt mycket om den första.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Termosar 2000-talet.
                      Jag har sålt bastklädda termosar och målade ofta i klanmönser från Kina, matlådor med brickor oftast av plast så sent som 80-talet så allt är inte 1950-60-tal

                      Comment


                      • #12
                        Det kunde man ana nobe, retroromantik och inte riktigt överensstämmande med tiden 50/60-tal.

                        Comment


                        • #13
                          Jaha; och se vad jag fann när jag sökte på thermos retro china, nu när ni hjälpt mig att förstå vad jag kunde söka på





                          Den påstås vara från 70-talet men sådant vet man ju inte så noga!
                          Last edited by hallinskan; 2018-11-24, 11:38.

                          Comment

                          Working...
                          X