Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tennfat, hjälp med stämplar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tennfat, hjälp med stämplar

    Hittade detta på loppis. Tyvärr är det väldigt trasigt och någon idiot har försökt löda ihop det samt borrat ett litet hål i kanten.. Behöver hjälp med stämplarna dock

    Click image for larger version

Name:	DSCN3657.jpg
Views:	1
Size:	72,5 KB
ID:	688584Click image for larger version

Name:	DSCN3658.jpg
Views:	1
Size:	75,3 KB
ID:	688585Click image for larger version

Name:	DSCN3659.jpg
Views:	1
Size:	75,0 KB
ID:	688586Click image for larger version

Name:	DSCN3662.jpg
Views:	1
Size:	110,6 KB
ID:	688587Click image for larger version

Name:	DSCN3663.jpg
Views:	1
Size:	66,0 KB
ID:	688588

  • #2
    Få se om någon av de som verkligen har bättre litteratur om tennstämplar dyker upp här. Fatet har trekronorskölden, där finns ingen tveksamhet.

    G:et är troligen stadsstämpeln. Ett krönt G är Gävle, det är min gissning. Visserligen ser jag ingen krona, men stämpeln är sliten och den kan mycket väl finnas där. stämpel CGH, slagen två gånger är mästarstämpeln. Tyvärr har jag inte litteratur att utröna vem det kan vara. Den sista stämpeln med ett U måste vara årtalsstämpeln. U=1778 är det dock inte, fatet har tydligt för modernt utseende för det. Det syns också att stämpeln är rektangulär, möjligen anar jag en 3:a där, i så fall är det 1826. Kanske kan bättre bilder lösa det. 1826 känns rimligt, men mästarstämplarna skulle kanske kunna ge svaret om någon kan utröna vem CGH är.

    Comment


    • #3
      det står U4 =)

      fick hjälp av en vän som läser ut det som Carl Gustaf Wigholm, Gävle, 1850

      Comment


      • #4
        Aha, ja, nu ser jag att det är CGW det står.

        Comment

        Working...
        X