Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Högst troligt rakstämplad rörstrand blåvitt mönster..heter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Högst troligt rakstämplad rörstrand blåvitt mönster..heter?

    Hej. Har nu plöjt igenom både litteratur och nät-bilder men finner just inte denna. Blått och vitt är ju annars vanligt och även motivet likt intill förvandling annat blåvitt. Kan inte tolka stämpeln annat än till rörstrand och fotringen är tydligt. Lätt porslin (så inte benporslin väl?) Blåfläckigt på undersidan, motivet är inte helt klart, fanns det andra sortering i mitten av 1800-talet som jag tror att detta fat kommer ifrån. Har tre stycken, djuptallrikar i vad jag anser mkt gott skick men går som sagt bet på att finna mönstret. Alla stämplar är lika otydliga och ibland ser man ju det man vill, men...vad säger ni?Click image for larger version

Name:	DSC01163.jpg
Views:	1
Size:	146,0 KB
ID:	688574Click image for larger version

Name:	DSC01164.jpg
Views:	1
Size:	127,4 KB
ID:	688575Click image for larger version

Name:	DSC01166.jpg
Views:	1
Size:	31,4 KB
ID:	688576Click image for larger version

Name:	DSC01167.JPG
Views:	1
Size:	98,8 KB
ID:	688577
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Jag tror inte den har något namn, men har sett den tidigare så den borde finnas en del av den. Troligen är det det motiv som 'Svenskt porslin - Fajans, porslin och Flintgods 1700-1900'' kallar ''En fiskande man vid en sjöstrand med träd och hus i bakgrunden''. I boken visas en variant på teservis från Rörstrand omkring 1830, som dock inte är riktigt lik den här. Det finns dock två bålskålar från 1820-talet, vara den ena har en bård liknande den här. Utsidan har dekor av hus med halmtäckta tak. Centralmotivet i botten syns dock inte, men sägs vara en fiskande man. Det finns ett antal dekorer som introduceras under början av 1800-talet med motiv kopierade från England, vet inte hur många varianter av fiskare det finns.

    Comment


    • #3
      Tack FBQ. Det ante mig nästan att det finns en uppsjö av variationer på detta motiv. Rörstrand borde det stå och denna enkla rakstämpel läste jag skulle vara ganska tidigt på 1800-talet.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Den här enkla rakstämpeln finns ju med ganska länge, från runt 1800 och ända fram till 1884, även om den då samsas med en massa andra godsstämplar.

        Mycket av de tidiga flingodstallrikarna har ju oftast ingen fotrand, de brukar bli vanligare på 1830-talet, och jag tror din tallrik är efter det. Men, jag är inte så säker på att det finns en exakt brytpunkt, utan att tallrikar av olika snitt tillverkats omlott med varandra.

        Dekoren som sådan är ju dock tidig och i den blåa färg som var absolut vanligast bland Rörstrands tidiga dekorer. Jag tror helt klart att det här är en dekor som introducerats på 1820- eller 1830-talet. Det är typiskt att de är lite grövre än senare och ofta känns tydligt konstrurade. Figurer, byggnader och natur har kastats in för att se vackert ut men helheten kan ibland bli absurd.
        Att den är ganska dålig, du tyckte den liknade andrasortering är ju också ganska typiskt för mycket av det som gjordes då. Dekoren kan ju ha varit i tryck en tid, men jag inte tallriken är efter 1850, i så fall bara några år, då hade ju flera modernare serviser och bättre tryck sedan en tid varit i produktion.

        Comment

        Working...
        X