Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

B&G Eneret

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • B&G Eneret

    Thorvaldsens "Nattens ängel" skapades 1815 av konstnären.
    Hur många och hur länge dessa har återskapats i olika material
    och av olika tillverkare är nog omöjligt att säga.
    Denna är i varje fall tillverkad av Bing & Gröndahl och djupstämplad
    enligt rubriken. Har försökt utröna hur gammal den kan vara, men
    det är inte alldeles enkelt, har hamnat på 1880-tal eller däromkring.
    Jag undrar nu om någon kan ge lite säkrare besked ?
    Bifogade filer

  • #2
    Fin dansk parian. Eneret betyder med ensam rätt. Kopiering förbjuden. 1870 - 90 torde den vara gjord.

    Mvh MrTompa

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
      Fin dansk parian. Eneret betyder med ensam rätt. Kopiering förbjuden. 1870 - 90 torde den vara gjord.

      Mvh MrTompa
      Tack Mr Tompa, då var jag rätt ute. En del säger parian och andra biskviporslin, vad är skillnaden månne ?
      Parian låter ju lite "finare" tycker jag men det är säkert olika namn för samma porslinsmassa...................!

      Comment


      • #4
        Det är blandningen av porslinet som avgör. Parian användes för i skulpturer. Och räknades som finare. Har också en annan vithet. RättA mig gärna om jag har fel.
        Kontentan.. parian. Dyrare.. exklusivare. Biskvi. Billigare enklare.


        Mvh MrTompa

        Comment


        • #5
          Jag råkade faktiskt sitta och läsa om det för bara ett par veckor senare Parian är helt enkelt en sorts biskviporslin. När Copelandfabriken i Storbritannien 1844 lanserade en egen typ av biskviporslin valde man att kalla det för Parian (eftersom man tyckte det liknade marmor från Paros). Andra fabriker som följde efter valde att även de kalla sin massa Parian, det blev modernt. Sedan har jag förstått att sammansättningen ändå varierar, Gustafsberg hade mycket mer kaolinlera än Copelandfabriken i sin massa. Hur Bing & Gröndahl gjorde vet jag inte.

          Comment

          Working...
          X