Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

stolar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: stolar

    jag hittade denna stol på en loppis vet någon vad denna kommer if rån och vad är den värd? Click image for larger version

Name:	IMG_0999.jpg
Views:	1
Size:	110,5 KB
ID:	688504

  • #2
    Modernare stol, verkar vara inspirerad blekingestol. Den här har dock rygg och sits sågad i bandsåg och sitsen är av limmade bräder. Lite svårt att på fotot avgöra ålder men 1900-tal.

    Udda stolar brukar knappt kosta något, ens om det är 1800-tals. Har dock mycket lite koll om det ser annorlunda ut i Blekinge, gamla blekingestolar tror jag fortfarande efterfrågas.

    Comment


    • #3
      Bandsågning tvivlar jag på, snarare en spännsåg med smalt blad. Det blir lite lurigt att få in bandsågsbladet i hjärtat. Att sitsen består av limfogar behöver ju inte tvunget betyda att det är tal om 1900-tal. Karvsnitten verkar lite amatörmässiga.
      Nej, det är inget loppspel.

      Comment


      • #4
        Det hade möjligen kunnat vara sent 1800-tal med limmad träsits, om stolen varit i nationalromantik. Den är dock för enkel för det. Gamla lim håller inte en sits, i så fall hade den även tappats, och då hade delarna vi det här laget fått större glipor. Hursomhelst är det modernt hyvlat virke som brukats.

        Jag tror inte på spännsåg, verkar onödigt komplicerat. Möjligen en modern bågsåg, men det känns som onödigt arbetskrävande. I äldre tid gjordes ju de mesta av dekoren med yxa och kniv, och som den är modern, varför använda en spännsåg? Sedan är det det väl klart att hjärtat måste ha gjorts på annat sätt, kanske med en sticksåg. I äldre tid hade dock hjärtat skurits ut, antagligen fortfarande efter att ett hål tagits upp med borr eller stämjärn.

        Comment

        Working...
        X