Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EDA+Ekenäs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • EDA+Ekenäs

    Loppistur idag igen. Greta Runeborg-Tells stora (h.20cm) modell av krus
    för Ekenäs (40-tal) och på samma loppis EDA 30-tal, ser väl ut att kunna
    vara av Gerda Strömberg ? Vasen har tydliga "åsar" utvändigt som synes,
    de känns även på insidan med endast marginellt.
    Ekenäs osignerad (som vanligt), men även EDA-vasen, men etiketten är
    ju kvar. Summa summarum 50 riksdaler var väl ett högst rimligt pris ?
    Bifogade filer

  • #2
    Fina fynd som vanligt
    I’m a real mean bitch!

    Comment


    • #3
      Tack Maria, Din bedömning gör att man känner
      sig med på banan. Har Du någon hum angående
      attribuering av EDA-vasen? Tidigt 30-tal känns
      väl korrekt?

      Comment


      • #4
        Eda vasen känns som att den skulle kunna vara före Gerdas tid, från den tiden då ett arbetarkollektiv drev det. Stilen på dem sakerna liknar din vas.
        DU

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Ungfyndaren Visa inlägg
          Eda vasen känns som att den skulle kunna vara före Gerdas tid, från den tiden då ett arbetarkollektiv drev det. Stilen på dem sakerna liknar din vas.
          DU
          Jag har sett liknande med epitetet "möjlig Gerda" av kända aktionshus. Har Du någon bild på någon av dina referenser.
          Skulle ju kunna vara formgiven av Tage Zickerman om den är före Stömbergsperioden, känns som formgivningen är
          rätt driven.
          Last edited by prylsnubben; 2018-10-11, 21:25.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Jag har sett liknande med epitetet "möjlig Gerda" av kända aktionshus. Har Du någon bild på någon av dina referenser.
            Skulle ju kunna vara formgiven av Tage Zickerman om den är före Stömbergsperioden, känns som formgivningen är
            rätt driven.
            Hittar just nu inte vasen jag tänkte på, men det var bara en tanke jag fick...
            Jag tror det behövs någon expert för att besvara det. Många saker av Gerda är visserligen i samma stil, så det är svårt att vara säker på nåt.

            Comment


            • #7
              Jag har väldigt lite info om Eda glasbruk, jag har bara Gunnar Lersjös, Glas från Eda. Kul att etiketten finns kvar!
              I’m a real mean bitch!

              Comment


              • #8
                Hittade 2 st sålda på auktionshus den ena märkt Eda 36 och den anda märkt Eda 37
                I’m a real mean bitch!

                Comment


                • #9
                  Etiketten ifråga kommer från den s.k. arbetartiden 1935-1940. Strömbergstiden på Eda slutade med stor konkurs 1933 då c:a 275 miste jobbet i ett svep. 1935 startades glastillverkning på nytt av ett arbetarkollektiv (alltså efter Strömbergstiden) med omkring 80 anställda och utan formgivare. Dekoren med stolpar var flitigt använd då.

                  Comment


                  • #10
                    Tack Maria, ungfyndaren och gåtans avslöjare gärdsle.
                    Då fanns det bra formgivare bland glasarbetarna på EDA.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
                      Etiketten ifråga kommer från den s.k. arbetartiden 1935-1940. Strömbergstiden på Eda slutade med stor konkurs 1933 då c:a 275 miste jobbet i ett svep. 1935 startades glastillverkning på nytt av ett arbetarkollektiv (alltså efter Strömbergstiden) med omkring 80 anställda och utan formgivare. Dekoren med stolpar var flitigt använd då.
                      Då hade jag missuppfattat det lite eller kommit ihåg lite fel
                      Så det var efter den tiden... Det lät ju faktiskt mer rimligt. Där fick jag allt lära mig något!

                      Comment

                      Working...
                      X