Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mjölkflaska ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Mjölkflaska ?

    Kan detta vara en mjölkflaska eller är det någon som har ett annat förslag. Inte sett denna logga tidigare. Nog tillverkad på SUNDs glasbruk, eller ?
    Bifogade filer

  • #2
    Sund och mjölk ligger väl till hands, mejeri däremot ?
    (Se inlägg 68 på denna tråd).
    Last edited by prylsnubben; 2018-10-10, 14:29.

    Comment


    • #3
      F O M (om xx är ett M) så kan det bli t.ex. Filipstadsortens mejeriförening eller en annan ort på F

      Comment


      • #4
        Jag tror mer att den är gjord för nån specifik yrkesgrupp, tex brandmän. F:et ser ut att vara i form av en brandyxa eller möjligen en murarhammare.
        F och O kan ju enkelt utläsas. x:en på sidorna är nog bara dekor.
        Last edited by Legion; 2018-10-11, 10:13.

        Comment


        • #5
          Tror inte på brandmän, det fanns alldeles för få brandmän vid den här tiden. Brandkåren organiserades på kommunal nivå. De flesta var frivilligbrandkårer. I de större städerna fanns avlönade brandkårer men de måste ha varit en för liten grupp för att en gjutform skulle löna sig. Det borde då ha varit billigare att gravera flaskor för småbeställningar.

          Comment


          • #6
            Vad är det för ålder på flaskan, är den för tidig för fackförbund? Jag kan inte släppa att F:et ser ut som en yxa/hammare.
            Last edited by Legion; 2018-10-11, 10:30.

            Comment


            • #7
              Jag inbillar mig att jag sett märket, men kan inte alls komma på var. Inbillar mig att det är ett varumärke. Har för mig färger, rött och guld, men det kan vara minnet som spelar mig ett spratt.
              Last edited by FBQ; 2018-10-11, 11:02.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                Vad är det för ålder på flaskan, är den för tidig för fackförbund? Jag kan inte släppa att F:et ser ut som en yxa/hammare.
                Läser intresserat era spekulationer, undrar om vi kan komma fram till hur det förhåller sig. Förr eller senare så har någon dock lösningen. Flaska f.ö. Tillverkad i två delad form från topp till botten. Trevlig helg.
                Last edited by KnoppKungen; 2018-10-12, 20:34.

                Comment


                • #9
                  Tänkte att jag skulle titta lite i Svensk Damtidning 1912, inte för att jag trodde oddsen att jag skulle stöta på märkningen var så stor, men det kunde ändå vara intressant. Jag sprang alla fall faktiskt på Strands patentkork, tydligen använde sig Th. Winborg & Co av den för soya. Kunde ju vara intressant att dokumentera här ifall den skulle dyka upp någon gång.Click image for larger version

Name:	20181012_214115.jpg
Views:	1
Size:	117,1 KB
ID:	569600

                  Comment


                  • #10
                    Upptäckte nu att E.B. tidigare visat en likadan flaska här för länge sedan. Han verkade senast ha varit inne på att det var ett ordensmärke http://precisensan.com/antikforum/sh...a-med-Strandhs

                    Comment


                    • #11
                      Odd Fellow är ju tänkbart, dom har ju iaf tre länkar i emblemet.

                      Comment


                      • #12
                        I den här tråden post nr 68 Flaska med glaspropp MALMÖORTENS MEJERIFÖRENING, MALMÖ finns även kedja med som jag tror är en symbol för andels/samanslutnings förening

                        Comment


                        • #13
                          Tror som Du nobe att länken symboliserar mjölkböndernas
                          andelsförening på orten, spekulerade endast över vad OF-
                          FO kan stå för.

                          Comment

                          Working...
                          X