Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Mjölkflaska ?

Mjölkflaska ?

Kan detta vara en mjölkflaska eller är det någon som har ett annat förslag. Inte sett denna logga tidigare. Nog tillverkad på SUNDs glasbruk, eller ?
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Sund och mjölk ligger väl till hands, mejeri däremot ?
    (Se inlägg 68 på denna tråd).
    http://precisensan.com/antikforum/sh...kflaskor/page7
    Senast redigerat av prylsnubben den 2018-10-10 klockan 13:29.

antikverad nobes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    F O M (om xx är ett M) så kan det bli t.ex. Filipstadsortens mejeriförening eller en annan ort på F

Seniormedlem Legions avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Jag tror mer att den är gjord för nån specifik yrkesgrupp, tex brandmän. F:et ser ut att vara i form av en brandyxa eller möjligen en murarhammare.
    F och O kan ju enkelt utläsas. x:en på sidorna är nog bara dekor.
    Senast redigerat av Legion den 2018-10-11 klockan 09:13.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Tror inte på brandmän, det fanns alldeles för få brandmän vid den här tiden. Brandkåren organiserades på kommunal nivå. De flesta var frivilligbrandkårer. I de större städerna fanns avlönade brandkårer men de måste ha varit en för liten grupp för att en gjutform skulle löna sig. Det borde då ha varit billigare att gravera flaskor för småbeställningar.

Seniormedlem Legions avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Vad är det för ålder på flaskan, är den för tidig för fackförbund? Jag kan inte släppa att F:et ser ut som en yxa/hammare.
    Senast redigerat av Legion den 2018-10-11 klockan 09:30.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Jag inbillar mig att jag sett märket, men kan inte alls komma på var. Inbillar mig att det är ett varumärke. Har för mig färger, rött och guld, men det kan vara minnet som spelar mig ett spratt.
    Senast redigerat av FBQ den 2018-10-11 klockan 10:02.

Citat Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
    Vad är det för ålder på flaskan, är den för tidig för fackförbund? Jag kan inte släppa att F:et ser ut som en yxa/hammare.
    Läser intresserat era spekulationer, undrar om vi kan komma fram till hur det förhåller sig. Förr eller senare så har någon dock lösningen. Flaska f.ö. Tillverkad i två delad form från topp till botten. Trevlig helg.
    Senast redigerat av KnoppKungen den 2018-10-12 klockan 19:34.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Tänkte att jag skulle titta lite i Svensk Damtidning 1912, inte för att jag trodde oddsen att jag skulle stöta på märkningen var så stor, men det kunde ändå vara intressant. Jag sprang alla fall faktiskt på Strands patentkork, tydligen använde sig Th. Winborg & Co av den för soya. Kunde ju vara intressant att dokumentera här ifall den skulle dyka upp någon gång.Namn:  20181012_214115.jpg
Visningar: 52
Storlek:  117,1 KB

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Upptäckte nu att E.B. tidigare visat en likadan flaska här för länge sedan. Han verkade senast ha varit inne på att det var ett ordensmärke http://precisensan.com/antikforum/sh...a-med-Strandhs

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •