Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vart kommer vikterna ifrån

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vart kommer vikterna ifrån

    Hejsan!

    Nu behöver jag lite hjälp med några vikter som köptes på loppis.
    Dom är i strl 50-100 gr

    Undrar vad det är för tecken på dom och vart kan dom tänkas komma ifrån?

    Dom är dessutom olika "nerslipade" i toppen,
    Bifogade filer

  • #2
    Svårt att säga med så otydlga bilder. Men ser ut som att dom är X (kasserade) stämplade och nedslipade då dom inte höll rätt vikt vid koll
    Last edited by MrTompa; 2018-10-09, 17:35.

    Comment


    • #3
      Det ser ut som svensk kontrollstämpel. Ser ut som årtal på 1930-talet som de varit i bruk, tyvärr kan jag inte riktigt läsa alla. Ser ut som man anstängt sig ordentligt för att kassera vikterna.

      Comment


      • #4
        klart de er makulerede.
        Typen anvendes også i Danmark, men de er sikkert svenske.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
          klart de er makulerede.
          Typen anvendes også i Danmark, men de er sikkert svenske.
          Tack så mycket för svaren av er alla.

          Hahaha Förstår nu att de var kasserade vid tillverkningen eftersom när jag vägde dom,
          blev siffrorna lite skumma. Typ 48 & 96 gram

          Kul att få veta! och jag som tyckte dom såg spännande ut Haha

          Tack än en gång!

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
            klart de er makulerede.
            Typen anvendes også i Danmark, men de er sikkert svenske.
            Använde man en krona av likadan typ vid kontroll även i Dabmark?

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Sassa Visa inlägg
              Tack så mycket för svaren av er alla.

              Hahaha Förstår nu att de var kasserade vid tillverkningen eftersom när jag vägde dom,
              blev siffrorna lite skumma. Typ 48 & 96 gram

              Kul att få veta! och jag som tyckte dom såg spännande ut Haha

              Tack än en gång!
              Nej, jag tror inte att de är kasserade vid tillverkningen. De stämplades med krona och årtal när de tillverkades och kontrollerades, sedan slogs nya årtal in när de kontrollerades igen, jag ser ju 30 och 33 samt ytterligare ett årtal på 30-talet på en av dem. De betyder ju att de varit i bruk. Sedan är ju som du säger knopparnas nedfilade, de skall ju ha en kula som även den stämplas upptill. Jag tänkte först att det gjorts vid makuleringen men det är ju möjligt att de är orsaken till att vikterna makulerats, det borde ju ha reducerat vikten rejält.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                Nej, jag tror inte att de är kasserade vid tillverkningen. De stämplades med krona och årtal när de tillverkades och kontrollerades, sedan slogs nya årtal in när de kontrollerades igen, jag ser ju 30 och 33 samt ytterligare ett årtal på 30-talet på en av dem. De betyder ju att de varit i bruk. Sedan är ju som du säger knopparnas nedfilade, de skall ju ha en kula som även den stämplas upptill. Jag tänkte först att det gjorts vid makuleringen men det är ju möjligt att de är orsaken till att vikterna makulerats, det borde ju ha reducerat vikten rejält.

                Vad man lär sig mycket på det här forumet
                Intressant läsning.

                Tack för ytterligare upplysning Seniormedlem

                Comment


                • #9
                  Någon skum torghandlare eller dylikt har antagligen manipulerat vikterna
                  genom att såga av själva knoppen på samtliga. Resultatet blev en vinst
                  på ca 4% (50-100 gram blir 48-96 gram).
                  Kanske han/hon kunde använda dessa under en period i sin hantering.
                  När det upptäcktes så makulerades, kryssades alla årskontrollstämplar
                  samt "kröningen/kontrollkronan" och vikterna kasserades.
                  PS Kontrollerna av vikter inom handeln gjordes av MJV i modern tid.
                  MJV står för Mynt och JusteringsVerket, tidigare Kungliga MJV.

                  Hittade bra tilläggsinfo på denna tråd...........................................!
                  Last edited by prylsnubben; 2018-10-10, 13:20.

                  Comment

                  Working...
                  X