Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 15 av 15

Ämne: Trästop

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Nej, du har nog rätt. Målningen är ny, skulle gissa 1940- eller 1950-tal. Jag tror att det mörkare som liknar bets är en äldre målning, troligen en rödbrun som var populär under 1800-talet. Tittar på handtaget igen, de underliga proportionerna kan ha att göra med storleken. Brukar kunna se tydligt när bandsågarna kommer in, det ger ett mycket plattare utförande av detaljer. Den här känns inte helt självklar. Det finns ju stora regionala skillnader hur de brukats.

Hur vanliga träband är varierar nog stor mellan landsändar. I Dalarna är det nog det vanligaste både bland gamla och nya saker man ser på loppis, där har nog tradtionen varit helt obruten. Du har inte berättat var du hittat den. Har själv några, få se om jag får tid att fota lite.

Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Nej, du har nog rätt. Målningen är ny, skulle gissa 1940- eller 1950-tal. Jag tror att det mörkare som liknar bets är en äldre målning, troligen en rödbrun som var populär under 1800-talet. Tittar på handtaget igen, de underliga proportionerna kan ha att göra med storleken. Brukar kunna se tydligt när bandsågarna kommer in, det ger ett mycket plattare utförande av detaljer. Den här känns inte helt självklar. Det finns ju stora regionala skillnader hur de brukats.

Hur vanliga träband är varierar nog stor mellan landsändar. I Dalarna är det nog det vanligaste både bland gamla och nya saker man ser på loppis, där har nog tradtionen varit helt obruten. Du har inte berättat var du hittat den. Har själv några, få se om jag får tid att fota lite.
    Tack igen för svar! Jag hittade den i Stockholmsområdet. Med tanke på storleken, kan den vara gjord till ett barn? Eller höll man inte på med sånt till barn som fick nöja sig med andra kärl?

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Normalt gjorde man inte barnstånkor, men variationen är ju stor. Mycket tillverkades ju på gårdarna för husbehov så var man i behov att ett dryckeskärl för ett barn kan man ju ha använt en teknik man var bekant med för vuxenkärl. Jag utsluter inte heller att det varit vanligt i något visst område under en viss tid.

Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Normalt gjorde man inte barnstånkor, men variationen är ju stor. Mycket tillverkades ju på gårdarna för husbehov så var man i behov att ett dryckeskärl för ett barn kan man ju ha använt en teknik man var bekant med för vuxenkärl. Jag utsluter inte heller att det varit vanligt i något visst område under en viss tid.

Tack igen för svar. Synd att det är svårt att få tag på fakta men jag har blivit hjälpt på vägen!

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ja, det är ju ofta lite bökigt eftersom traditioner sett olika ut på olika håll och i olika tiden. Tänkte jag skulle nämna att det ristade A:et också talar för ålder, troligen är det ett bomärke. En del ristningar kan ju vara yngre men den här har ju varit gammal när stånkan målades och är ordentligt skuret och inte bara ristat. Sedan säger det inte så mycket om ålder. I norduppland föll bomärken ur bruk i slutet av 1800-talet, i Dalarna finns de kvar i bruk under större delen av 1900-talet. Sedan brukar bomärken i Dalarna, alla fall i norra Dalarna sällan likna bokstäver utan vara ganska avancerade geometriska figurer.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •