Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pärlbroderad tavla med antik tempel - hur gammal? Empire stilen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Pärlbroderad tavla med antik tempel - hur gammal? Empire stilen?

    Hej!

    Någon som kan berätta någonting om den här fantastiska tavlan? Jag tror inte att det är märkduk, den är för vacker och organiserad, vad tycker ni? Kan den vara från Empire / Karl Johan tiden eller är det bara stilen? Vad heter de tekniker som användes här?
    Tack på förhand!!
    Bifogade filer

  • #2
    Broderiet verkar vara sytt i petit point (ungefär som halva korsstygn men över 1x1 tråd), delvis med pärlor, och med tunna halmflätor påsydda.

    Jag lade märke till att det inte är sytt på tyg utan på perforerad kartong, och Wikipedia skriver att sådan började säljas (i USA) på 1820-talet. Tryckta mönster att brodera efter tillverkades i Berlin redan från början av 1800-talet, och var då handkolorerade, men mönstren blev nog mer tillgängliga i Sverige i början av 1850-talet när det kom svenska handarbetstidningar med trycka mönster i. Det kanske stämmer bättre med stilen på motivet också?

    Man vet ju inte om broderiet har utförts i Sverige eller något annat land, men jag roade mig med att söka efter hur långt tillbaka man kan belägga i tidningarna att perforerad kartong har sålts här. Detta var det tidigaste jag hittade - "Stramaljer af Silke, Ylle, Linne, Bomull och Papp" år 1840:
    Click image for larger version

Name:	cartonage0.jpg
Views:	1
Size:	62,4 KB
ID:	574835

    Det verkar även ha kallats cartonage eller broderipapper (obs att ordet cartonage även användes i annonser om "Franska Cartonage-arbeten", som verkar vara något slags pappersslöjd), och annonseringen var som flitigast år 1842. "Pressade och uthuggna Cartonager" bör syfta på de stora präglade motiv som fästes på tavlor broderade med bibelord eller tänkespråk:
    Click image for larger version

Name:	cartonage3.jpg
Views:	1
Size:	103,0 KB
ID:	574836

    "Cartonage till brodering med Garn och Perlor m.m." lämnar ingen tvekan om syftet (1842):
    Click image for larger version

Name:	cartonage2.jpg
Views:	1
Size:	42,2 KB
ID:	574837

    Slutligen fanns de inte bara i vitt utan även kulört (1842):
    Click image for larger version

Name:	cartonage1.jpg
Views:	1
Size:	57,7 KB
ID:	574838

    Jag ser även begreppet stramalj-papper (1844), och från 1850 verkar papp-stramalj vara en vanlig benämning.
    Last edited by Anna-Carin; 2021-04-30, 18:50.

    Comment

    Working...
    X