Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Gefle kaffeservis...men vilken?

Det går nog inte att säga i förväg. Gefles sortiment innebar att de tog de befintliga modlellerna och doppade dem i de glasyrer som var populära för tillfället, eller lät måla olika dekorer på dem. I priskuranterna finns inte alla variationer med. Men om du samlar på emaljfonder så räcker det ett bra tag. I boken "Stora boken om antikt, gammalt och nästan nytt av Jane Fredlund finns en bild på några färgvarianter. Jag har dock sett fler färger än de som finns där. I priskuranterna står bara "Emaljfond", utan angivande av färgvariant.

Nej, Gefles arkiv finns inte på nätet. Överhuvudtaget är det skralt med fulltext-arkiv på nätet. Om något finns, så är det enbart hänvisningar ner till dammiga förråd. Kolla t.ex. på www.ra.se eller

Förvånad? tallens avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ett gammalt inlägg, men jag tänkte att det var av intresse att komplettera med bilder ur katalog (denna från 1931)

Namn:  Gefle_kurant_1931_s33_modellK.jpg
Visningar: 163
Storlek:  93,0 KBNamn:  Gefle_kurant_1931_s69_modellK.jpg
Visningar: 156
Storlek:  29,9 KB
    http://www.porslinsbloggen.se/

Gefle fond K kaffegods .....

Hej ! Läser om servisen Röd Fond från Gefle och att den är märkt K, men jag tittade på mina koppar och gräddkanna och sockerskål som jag har , där är kopparna omärkta men i botten på sockerskålen och gräddkannan står det ett H, syftar det på Helmer Ringström eller vad är det för konstigt jag har?Namn:  20190823_184246.jpg
Visningar: 30
Storlek:  38,1 KBNamn:  20190823_184310.jpg
Storlek:  40,4 KBNamn:  20190823_184317.jpg
Visningar: 31
Storlek:  33,9 KB

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Citat Ursprungligen postat av ingbi Visa inlägg
    Hej ! Läser om servisen Röd Fond från Gefle och att den är märkt K, men jag tittade på mina koppar och gräddkanna och sockerskål som jag har , där är kopparna omärkta men i botten på sockerskålen och gräddkannan står det ett H, syftar det på Helmer Ringström eller vad är det för konstigt jag har?Namn:  20190823_184246.jpg
Storlek:  38,1 KBNamn:  20190823_184310.jpg
Storlek:  40,4 KBNamn:  20190823_184317.jpg
Visningar: 31
Storlek:  33,9 KB
    Hallå ingbi,
    .H. är en modellstämpel som sannolikt fick flera dekorer men din är inte .K. från Gefle och .H. finns inte med i kuranten från 1931. Har läst någonstans att den trevliga (och sköra) kaffeservisen tillverkades av flera bruk, bl a Göteborg.

Det skulle kunna röra sig om beställningsvara, typ restaurang, men då borde modellen (formen) finnas i kuranten.
    So long...

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009

Eftertanke...

Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå ingbi,
    .H. är en modellstämpel som sannolikt fick flera dekorer men din är inte .K. från Gefle och .H. finns inte med i kuranten från 1931. Har läst någonstans att den trevliga (och sköra) kaffeservisen tillverkades av flera bruk, bl a Göteborg.

Det skulle kunna röra sig om beställningsvara, typ restaurang, men då borde modellen (formen) finnas i kuranten.
    So long...
    Hallå igen,
    Borde kanske inte låta så tvärsäker. Ty Gävleborgs länsmuseum skriver att dina koppar är från Gefle och tillverkades 1913-79 och intendenten brukar vara väldigt påläst. En dekor användes ofta för flera modeller. Läser att modellen har beteckningen .AF. som kom 1948 och formades av, just det, Helmer Ringström som var verksam vid bruket från 1942.
    Gräddkannan kan möjligen vara en annan modell.
    So long
    Kim

Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå igen,
    Borde kanske inte låta så tvärsäker. Ty Gävleborgs länsmuseum skriver att dina koppar är från Gefle och tillverkades 1913-79 och intendenten brukar vara väldigt påläst. En dekor användes ofta för flera modeller. Läser att modellen har beteckningen .AF. som kom 1948 och formades av, just det, Helmer Ringström som var verksam vid bruket från 1942.
    Gräddkannan kan möjligen vara en annan modell.
    So long
    Kim
    Hej! Tack så mycket för snabbt svar!
    ingbi

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •