Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Gefle kaffeservis...men vilken?

Gefle kaffeservis...men vilken?

Jag har köpt en gammal Gefle kaffe/teservis, men har inte hittat vad servisen heter, trots att jag letat i böcker och på nätet.
    Den har den första Gefle stämpeln, så den är väl från 30-talet antar jag.
    Finns det någon därute som vet vad modellen kan tänkas heta och vem som formgivit den?

Tacksam för svar,
    Theo
    Bifogade bilder Bifogade bilder      
    Senast redigerat av Theo den 2007-05-30 klockan 18:39.

Avstängd Liljeriks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Hej Theo!
    Häftig servis!
    Modellen heter tydligen ?K?.
    Jag har tittat i T.G?s ?Gefle porslin? under Kaffe- och teserviser med dekornamn. Hittade där endast två dekorer som använts på K-modell, ?Arild? 1935-41 och ?Tunis? 1936-56, båda dekorerna har också applicerats på andra modeller. Ingen av dem är dock din dekor/glasyr. Vill bara visa att K-modellen verkar vara ovanlig. Det är ju inte heller säkert att boken är lika heltäckande när det gäller de tidiga åren.

I J.F?s ?Gammalt porslin? kan man se en snarlik tekanna (sid. 107). Dekor/glasyr stämmer helt, likaså formen bortsett från att det är fel handtag och knopp.
    Texten till bilden lyder:
    ?Tekanna ur en populär serie te- och kaffegods med enfärgade kannor och koppar i flera olika färger med okänd formgivare. Serien började tillverkas 1927. I den populäraste färgen, rött, tillverkades den till 1955.?

I priskuranterna står den som "emaljfond, röd" (finns flera olika färger), dvs utan eget dekornamn. Det är bara en beskrivning av utseendet...

tackar

Tack för svaren, nu vet jag mer än förut iallafall!
    Vem skulle kunna ha formgivit denna servis tror ni?
    En gissning?
    Gissar väl på att denna kanske är från 1927 till och med, den är rätt sliten i emaljen...eller så kanske den var orange redan från början?

"Formgivning" är en diffus definition. Percy har ritat modellen, men vem som ritat dekoren är okänt. Skriver man "formgivning Percy" rakt upp och ner så är det bara till hälften sant. Om både modell och dekor ritats av samma person så är det enklare att tala om formgivning.

Den ser ut att vara i alldeles utmärkt skick och har originalfärgen, såvitt jag kan se på bilderna.

Ibland brukar denna dekor kallas "Karneval", men karneval ser lite annorlunda ut. Den har en guldrand på insidan av kopparna och nederdelen av koppens utsida är vit.

tänkte att den såg ut lite som Karneval... det kanske var en för-modell till Karneval som kom lite senare så vitt jag vet.
    Hur kan man få reda på vem som ritat dekoren?

Det kanske inte ens går... Annars finns arkivet för Gefle porslinsfabrik i Länsmuseet Gävleborg (i Gävle). Bara att leta bland alla papper och hoppas att man hittar någon anteckning...

det låter som ett litet projekt...kanske någon gång då jag är i gävletrakten.
    jag nöjer mig nog med informationen jag har fått, tack så mycket!

theo

Seniormedlem Mr.s avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Jag köpte en teservis där dessa två delar samt två av tekopparna också var av samma modell som din (modell K). Övriga delar, tillbringare + övriga tekoppar, var av typen Karneval. De passar dock bra ihop
    Mvh.
    Namn:  ModellK.jpg
Visningar: 3154
Storlek:  49,8 KB

Hej Peter,

Jag har en mängd olikfärgat kaffe och tegods i Gefle Emaljfond. Vilka andra serviser med den formen finns? Finns Gefles Arkiv på nätet?

Vänligen

Peter

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •