Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gefle kaffeservis...men vilken?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gefle kaffeservis...men vilken?

    Jag har köpt en gammal Gefle kaffe/teservis, men har inte hittat vad servisen heter, trots att jag letat i böcker och på nätet.
    Den har den första Gefle stämpeln, så den är väl från 30-talet antar jag.
    Finns det någon därute som vet vad modellen kan tänkas heta och vem som formgivit den?

    Tacksam för svar,
    Theo
    Bifogade filer
    Last edited by Theo; 2007-05-30, 19:39.

  • #2
    Hej Theo!
    Häftig servis!
    Modellen heter tydligen ?K?.
    Jag har tittat i T.G?s ?Gefle porslin? under Kaffe- och teserviser med dekornamn. Hittade där endast två dekorer som använts på K-modell, ?Arild? 1935-41 och ?Tunis? 1936-56, båda dekorerna har också applicerats på andra modeller. Ingen av dem är dock din dekor/glasyr. Vill bara visa att K-modellen verkar vara ovanlig. Det är ju inte heller säkert att boken är lika heltäckande när det gäller de tidiga åren.

    I J.F?s ?Gammalt porslin? kan man se en snarlik tekanna (sid. 107). Dekor/glasyr stämmer helt, likaså formen bortsett från att det är fel handtag och knopp.
    Texten till bilden lyder:
    ?Tekanna ur en populär serie te- och kaffegods med enfärgade kannor och koppar i flera olika färger med okänd formgivare. Serien började tillverkas 1927. I den populäraste färgen, rött, tillverkades den till 1955.?

    Comment


    • #3
      I priskuranterna står den som "emaljfond, röd" (finns flera olika färger), dvs utan eget dekornamn. Det är bara en beskrivning av utseendet...

      Comment


      • #4
        tackar

        Tack för svaren, nu vet jag mer än förut iallafall!
        Vem skulle kunna ha formgivit denna servis tror ni?
        En gissning?
        Gissar väl på att denna kanske är från 1927 till och med, den är rätt sliten i emaljen...eller så kanske den var orange redan från början?

        Comment


        • #5
          "Formgivning" är en diffus definition. Percy har ritat modellen, men vem som ritat dekoren är okänt. Skriver man "formgivning Percy" rakt upp och ner så är det bara till hälften sant. Om både modell och dekor ritats av samma person så är det enklare att tala om formgivning.

          Den ser ut att vara i alldeles utmärkt skick och har originalfärgen, såvitt jag kan se på bilderna.

          Ibland brukar denna dekor kallas "Karneval", men karneval ser lite annorlunda ut. Den har en guldrand på insidan av kopparna och nederdelen av koppens utsida är vit.

          Comment


          • #6
            tänkte att den såg ut lite som Karneval... det kanske var en för-modell till Karneval som kom lite senare så vitt jag vet.
            Hur kan man få reda på vem som ritat dekoren?

            Comment


            • #7
              Det kanske inte ens går... Annars finns arkivet för Gefle porslinsfabrik i Länsmuseet Gävleborg (i Gävle). Bara att leta bland alla papper och hoppas att man hittar någon anteckning...

              Comment


              • #8
                det låter som ett litet projekt...kanske någon gång då jag är i gävletrakten.
                jag nöjer mig nog med informationen jag har fått, tack så mycket!

                theo

                Comment


                • #9
                  Jag köpte en teservis där dessa två delar samt två av tekopparna också var av samma modell som din (modell K). Övriga delar, tillbringare + övriga tekoppar, var av typen Karneval. De passar dock bra ihop
                  Mvh.
                  Click image for larger version

Name:	ModellK.jpg
Views:	1
Size:	49,8 KB
ID:	459302

                  Comment


                  • #10
                    Hej Peter,

                    Jag har en mängd olikfärgat kaffe och tegods i Gefle Emaljfond. Vilka andra serviser med den formen finns? Finns Gefles Arkiv på nätet?

                    Vänligen

                    Peter

                    Comment


                    • #11
                      Det går nog inte att säga i förväg. Gefles sortiment innebar att de tog de befintliga modlellerna och doppade dem i de glasyrer som var populära för tillfället, eller lät måla olika dekorer på dem. I priskuranterna finns inte alla variationer med. Men om du samlar på emaljfonder så räcker det ett bra tag. I boken "Stora boken om antikt, gammalt och nästan nytt av Jane Fredlund finns en bild på några färgvarianter. Jag har dock sett fler färger än de som finns där. I priskuranterna står bara "Emaljfond", utan angivande av färgvariant.

                      Nej, Gefles arkiv finns inte på nätet. Överhuvudtaget är det skralt med fulltext-arkiv på nätet. Om något finns, så är det enbart hänvisningar ner till dammiga förråd. Kolla t.ex. på www.ra.se eller

                      Comment


                      • #12
                        Ett gammalt inlägg, men jag tänkte att det var av intresse att komplettera med bilder ur katalog (denna från 1931)

                        Click image for larger version

Name:	Gefle_kurant_1931_s33_modellK.jpg
Views:	1
Size:	93,0 KB
ID:	550429Click image for larger version

Name:	Gefle_kurant_1931_s69_modellK.jpg
Views:	1
Size:	29,9 KB
ID:	550430
                        http://www.porslinsbloggen.se/

                        Comment


                        • #13
                          Gefle fond K kaffegods .....

                          Hej ! Läser om servisen Röd Fond från Gefle och att den är märkt K, men jag tittade på mina koppar och gräddkanna och sockerskål som jag har , där är kopparna omärkta men i botten på sockerskålen och gräddkannan står det ett H, syftar det på Helmer Ringström eller vad är det för konstigt jag har?Click image for larger version

Name:	20190823_184246.jpg
Views:	1
Size:	38,1 KB
ID:	571633Click image for larger version

Name:	20190823_184310.jpg
Views:	1
Size:	40,4 KB
ID:	571634Click image for larger version

Name:	20190823_184317.jpg
Views:	1
Size:	33,9 KB
ID:	571635

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av ingbi Visa inlägg
                            Hej ! Läser om servisen Röd Fond från Gefle och att den är märkt K, men jag tittade på mina koppar och gräddkanna och sockerskål som jag har , där är kopparna omärkta men i botten på sockerskålen och gräddkannan står det ett H, syftar det på Helmer Ringström eller vad är det för konstigt jag har?[ATTACH]178327[/ATTACH][ATTACH]178328[/ATTACH][ATTACH]178329[/ATTACH]
                            Hallå ingbi,
                            .H. är en modellstämpel som sannolikt fick flera dekorer men din är inte .K. från Gefle och .H. finns inte med i kuranten från 1931. Har läst någonstans att den trevliga (och sköra) kaffeservisen tillverkades av flera bruk, bl a Göteborg.

                            Det skulle kunna röra sig om beställningsvara, typ restaurang, men då borde modellen (formen) finnas i kuranten.
                            So long...

                            Comment


                            • #15
                              Eftertanke...

                              Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                              Hallå ingbi,
                              .H. är en modellstämpel som sannolikt fick flera dekorer men din är inte .K. från Gefle och .H. finns inte med i kuranten från 1931. Har läst någonstans att den trevliga (och sköra) kaffeservisen tillverkades av flera bruk, bl a Göteborg.

                              Det skulle kunna röra sig om beställningsvara, typ restaurang, men då borde modellen (formen) finnas i kuranten.
                              So long...
                              Hallå igen,
                              Borde kanske inte låta så tvärsäker. Ty Gävleborgs länsmuseum skriver att dina koppar är från Gefle och tillverkades 1913-79 och intendenten brukar vara väldigt påläst. En dekor användes ofta för flera modeller. Läser att modellen har beteckningen .AF. som kom 1948 och formades av, just det, Helmer Ringström som var verksam vid bruket från 1942.
                              Gräddkannan kan möjligen vara en annan modell.
                              So long
                              Kim

                              Comment

                              Working...
                              X