Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför är bottnarna så olika?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Varför är bottnarna så olika?

    Den här gången behöver jag hjälp att förstå varför bottnar på gamla flaskor kan skilja sig så enormt i utseende trots att det är samma flaskmodell, tidsperiod och glasbruk. De två bottnarna på bilderna är båda blåsta i tredelad form, Årnäs, helflaskor engelsk modell med rökpunkter alltså ca 1860 enligt Lars Sahlins Ölflaskor 2 men varför är den ena bottnen helt slät och den andra raka motsatsen? Flaskan på den tredje bilden är relativt slät men den skrovliga bottnen sitter ihop med den flaskan. Jag har lärt mig att om en flaska blåses i en kall form så blir den sådär vackert apelsinskalsskrovlig i glaset men nu är det bara botten som är skrovlig, varför?
    Ytterligare en fråga om den skrovliga bottnen, på bilden ser man en eller två runda ringar vid mitten, vad är det som gjort dem?
    Bifogade filer

  • #2
    Järnformarna hade som regel en lös botten, därför kan dom ju stoppat i en kall botten under arbetets gång i formen som var varm, man kan se den skarven i bland som går runt om botten.
    Ringarna är ju svårare att svara på, bör ju varit något i godset som format det, lite skavanker på formarna på den tiden var nog inte så noga,
    huvudsaken var väl att flaskan fungerade.
    Hirvi
    Last edited by Hirvi; 2018-08-31, 23:35.
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

    Comment


    • #3
      Att botten på den första flaskan ser ut som den gör beror nog inte så mycket på temperaturen, botten var nog sliten och oerhört smutsig. Som Hirvi säger, det var nog inte så noga med utseendet.
      Att det i ren allmänhet skiljer mellan flaskor är inte så konstigt, det kan vara många år mellan tillverkningen, bruket hade många olika formar i olika grad av förslitning och säkerligen var formarna tillverkade av flera olika företag.

      Comment


      • #4
        Tack för dessa fina bilder och roligt att se så olika bottnar på dessa tidiga Årnäsare, och då helflaskor.

        Comment


        • #5
          Tack för era svar och inlägg. Hirvi, intressant att höra att formarna hade lösa bottnar, det hade jag inte koll på tidigare. Jag antar att botten i formen var en av de mest utsatta delarna så det var praktiskt om det gick att byta den enkelt?
          Legion, ja det låter troligt att formbotten var rejält smutsig och att de inte var så noga med att göra rent/byta den. Vet man hur länge formarna normalt kunde användas utan rengöring? Jag menar om vi pratar timmar eller längre perioder?
          Trevligt att bilderna uppskattades Knoppkungen. Jag håller med dig, flaskbilder är alltid kul. Mera sånt :-)

          Comment


          • #6
            Ett förslag till är att det kommit vatten i den varma formen strax före blåsning,
            vattenångan blåser emot den varma glasmassan och skapar märkliga mönster,
            det spricker inte, vattenångan pyser ur hålen i botten.
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
              Ett förslag till är att det kommit vatten i den varma formen strax före blåsning,
              vattenångan blåser emot den varma glasmassan och skapar märkliga mönster,
              det spricker inte, vattenångan pyser ur hålen i botten.
              Hirvi
              Tack för ytterligare en trolig teori Hirvi. Tidigare har jag trott att en flaska med en ”skrovlig” botten är äldre än en med slät botten men nu förstår jag att det inte behöver vara så. Och jag tycker nog att den skrovliga är den trevligaste :-) Ibland är inte perfekt perfekt. :-)

              Comment

              Working...
              X