Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är det här för flaska? Tacksam för hjälp.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Vad är det här för flaska? Tacksam för hjälp.

    Jag kom över en flaska idag som jag inte kan placera. Grön, blåst i tredelad form med tydliga formskarvar, rymmer ca 65cl, har ett sigill med en sexuddig stjärna och texten J&F inuti (F kan ev. vara T eller E också, se bild). Glasmassan ser hamrad ut med bubblor och liv och mynningen är trevligt skev.

    Mina frågor är många, vad är det för typ av flaska, ålder, ursprung, vad är den gjord för att innehålla osv? Jag vet ingenting om den så jag vore tacksam för all info/teorier ni har om den.

    Click image for larger version

Name:	imageedit_2_5997920662.jpg
Views:	1
Size:	26,9 KB
ID:	688057Click image for larger version

Name:	imageedit_3_4963962934.jpg
Views:	1
Size:	61,8 KB
ID:	688058Click image for larger version

Name:	DSC_0451.jpg
Views:	1
Size:	31,0 KB
ID:	688059
    Bifogade filer

  • #2
    Vet egentligen inte, men när jag letade efter andra liknande min chateau lafite hittade jag flera utländska vinflaskor med sigill, och den här ser onekligen mest ut som en vinflaska. Vad jag förstod var det många vinhandlare som tappade på egenmärkta flaskor. Min gissning från utseendet är runt 1900. Har inte testat att googla, gissar J & F kommer att ge mängder men irrelevanta träffar.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
      Vet egentligen inte, men när jag letade efter andra liknande min chateau lafite hittade jag flera utländska vinflaskor med sigill, och den här ser onekligen mest ut som en vinflaska. Vad jag förstod var det många vinhandlare som tappade på egenmärkta flaskor. Min gissning från utseendet är runt 1900. Har inte testat att googla, gissar J & F kommer att ge mängder men irrelevanta träffar.
      Tack för svar FBQ och intressant att höra att många vinhandlarna hade egenmärkta flaskor förr. Jag håller med om att den mest påminner om en vinflaska, det som förvirrar mig lite är formskarvarna och botten som saknar kinnekulle. Mina andra gröna vinflaskor (vilket inte är så många) har alla kinnekullebotten och saknar formskarvar. Däremot såg jag nu att jag har ett par Rhenvinflaskor med liknande botten.

      Om ingen annan kommer med andra uppgifter så känner mig ganska övertygad om att det är en vinflaska nu.

      Är det någon som har koll på vad bokstäverna i sigillet står för? Googla, ger precis som du skriver FBQ, rätt många irrelevanta svar.

      Comment

      Working...
      X