Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silver och?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Silver och?

    Var idag till Alfta i Hälsingland för att hjälpa till på en dödsbovärdering. Dök där på väldigt trevliga silverskedar och 2 pokaler. Alla Söderhamns stämplade av Johan Persson och Lars Lundström från sluter av 1700 talet och början på 1800 talet. Väldigt trevliga saker att skåda. Söderhamns stämpel är ett skepp med 2 korslagda gevär ovanför. Min fundering här nu är att det fanns med en sked. Ja. Som närmast ser ut att vara i mässing. Men jag vet inte. Den har tillverkar stämpel. Stadsstämpeln samt en silverårstämpel W. Min fundering. Vad är det för sked. Vore kul med lite hjälp.





    Click image for larger version

Name:	20180820_122513.jpg
Views:	1
Size:	149,8 KB
ID:	687994Click image for larger version

Name:	20180820_122520.jpg
Views:	1
Size:	148,7 KB
ID:	687995Click image for larger version

Name:	20180820_122624.jpg
Views:	1
Size:	130,2 KB
ID:	687996Click image for larger version

Name:	20180820_123134.jpg
Views:	1
Size:	130,8 KB
ID:	687997Click image for larger version

Name:	20180820_141213.jpg
Views:	1
Size:	143,4 KB
ID:	687998Click image for larger version

Name:	20180820_141232.jpg
Views:	1
Size:	150,2 KB
ID:	687999Click image for larger version

Name:	20180820_141304.jpg
Views:	1
Size:	146,6 KB
ID:	688000Click image for larger version

Name:	20180820_141312.jpg
Views:	1
Size:	147,9 KB
ID:	688001Click image for larger version

Name:	20180820_141447.jpg
Views:	1
Size:	76,1 KB
ID:	688004Click image for larger version

Name:	20180820_141442.jpg
Views:	1
Size:	78,0 KB
ID:	688003Click image for larger version

Name:	20180820_141438.jpg
Views:	1
Size:	82,6 KB
ID:	688002
    Bifogade filer

  • #2
    Oj, vad trevligt! Både silvret och den fina skeden av Isak Gråsten på Wedevågs bruk! Gråsten var verksam i början på 1800-talet. Ursprungligen bör skeden ha varit försilvrad.
    Last edited by Jung_Kee; 2018-08-20, 22:41.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
      Oj, vad trevligt! Både silvret och den fina skeden av Isak Gråsten på Wedevågs bruk! Gråsten var verksam i början på 1800-talet. Ursprungligen bör skeden ha varit försilvrad.


      Ohh tackar Jung_Kee. Det hade jag inte kunnat lista ut själv. Trevliga med dessa är att det kommer från samma gamla hälsingegård i Alfta hela samlingen. Mången god linskörd som ligger bakom denna samling. Isak Gråsten skeden är ju i extremt bra skick om man jämför med dom som är sålda.

      Mvh MrTompa
      Last edited by MrTompa; 2018-08-21, 12:24.

      Comment


      • #4
        Ett intressant svar av Jung_Kee. Vad är källan till dessa uppgifter?
        Efter långa och många funderingar vill jag framkasta följande spekulerande teori (med förbehåll).

        Skeden är en förgylld silversked gjord i finska Viborg. Det krönta W liknar mycket Viborgs stadsstämpel från 1700-talet. Mästaren kunde vara Johan Grönblad 1729-1760. Skeden är inte gjord "igår". Viborg hade sitt eget stämpelsätt som avvek från det svenska stämpelsättet. (Viborg tillhörde på 1700-talet Sverige) Dessutom stämplade man ibland lite hursomhelst då.

        Öppna frågor finns dock:

        - Är skeden silver?
        - Är den förgylld?
        - Årsstämpel saknas
        - Johan Grönblad stämplade IGB. IG stämpeln skulle då vara en ny stämpel för honpm (inte omöjligt)
        - Att förgylla en mässingsked ???

        Det kunde löna sig att testa skedens material. Att avgöra det från bild är omöjligt. Mässingskedar förkommer, men som man vet är mässing giftigt, så....?

        Men om Jung_Kee kan uppge tillförlitliga källor, drar jag tillbaka det ovansagda.

        Comment


        • #5
          Nja, det finns ju en hel del saker stämplade av Gråberg. Vissa är stämplade med W och krona, andra Wedevåg så ursprunget känns otvetydigt. Hans stämpel har just den här formen. Jag tror Mr Tompas sked är hårt putsad så att allt silver försvunnit och den fått en hög glans, någon förgyllning handlar det nog inte om.

          Comment


          • #6
            Ja, säg nu den som vet! Att putsa en gammal försilvrad sked så noga att inga silverlämingar syns ens i lödfågen är inte så lätt. Det krävs hårt arbete. Onekligen är skeden hårt putsad, så? Men då uppstår frågan: Varför skulle någon göra sig besväret att putsa bort silverresterna och få fram en giftig mässingsked? Någon samlare skulle kanppast göra det, att förstöra ett föremål så. Testa materialet så får vi svaret.

            Tyvärr känner jag inte till Gråberg av föranledd orsak. Kan någon visa hans stämpel?

            Comment


            • #7
              Grrr, alltså lödfogen!

              Comment


              • #8
                Googla så finns en hel del auktionsförsäljningar. Har varit sugen att hitta något, har ju förfäder som varit smeder vid Wedevåg, men tycker priserna är för höga. Tusenlappar för en mässingssked med sliten försilvring känns för mycket.

                Comment


                • #9
                  Vi har haft en uppe här tidigare, det var då jag första gången fick reda på att Wedevåg hade tillverkat försilvrade bestick http://precisensan.com/antikforum/sh...sten+Wedev%E5g

                  Comment


                  • #10
                    Qrt.s: Jag har tyvärr ingen riktigt bra källhänvisning till detta, annat än att jag ett tag arbetade på ett auktionshus i trakten och att det är tradition bland alla antikhandlare kring Wedevåg att denna stämpel och typ av föremål är gjorda av Gråsten.

                    Här på Nordiska Museet hänvisar man till Magnus Green:


                    Ett par objekt sålda på Bukowskis:


                    Och ett par i samma modell som den här ovan visade:


                    Angående skedens skick så funderar jag på varför den ser ut som den gör. Skicket är osedvanligt bra, nästan alla andra objekt jag har sett har varit i dåligt skick. Den är inte heller så hårt putsad att stämplarna blivit otydliga, vilket borde vara fallet om man hade lyckats putsa bort försilvringen i dem också. Återstår är möjligheten att denna aldrig varit försilvrad av någon anledning, kanske hade beställaren inte råd eller så kanske Gråsten hann avlida innan den var klar. Det kan också vara så att man i renoveringsiver elektrolytiskt avförsilvrat den, något som förekom på 60-talet då allt skulle se nytt ut.

                    Det finns dock en intressant möjlighet till; att inga skedar varit försilvrade från början. En av de gamla handlarna jag pratade med sade att dessa alster av Gråsten inte tillhört brukets officiella produktion, utan att det varit något han ägnat sig åt på fritiden för att dryga ut den privata ekonomin. Då är det inte omöjligt att han bara gjort föremålen i ren mässing och sålt till någon kringvandrande försäljare som låtit någon annan försilvra dem innan avsalu. Något som talar för det är det enkla utförandet och att jag har sett ett par skedar som inte varit försilvrade, utan förtenta samt en till sked som varit utan minsta spår av försilvring.

                    Det är dock bara en teori baserad på hörsägen, förhoppningsvis vet någon mer bestämt!

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
                      Qrt.s: Jag har tyvärr ingen riktigt bra källhänvisning till detta, annat än att jag ett tag arbetade på ett auktionshus i trakten och att det är tradition bland alla antikhandlare kring Wedevåg att denna stämpel och typ av föremål är gjorda av Gråsten.

                      Här på Nordiska Museet hänvisar man till Magnus Green:


                      Ett par objekt sålda på Bukowskis:


                      Och ett par i samma modell som den här ovan visade:


                      Angående skedens skick så funderar jag på varför den ser ut som den gör. Skicket är osedvanligt bra, nästan alla andra objekt jag har sett har varit i dåligt skick. Den är inte heller så hårt putsad att stämplarna blivit otydliga, vilket borde vara fallet om man hade lyckats putsa bort försilvringen i dem också. Återstår är möjligheten att denna aldrig varit försilvrad av någon anledning, kanske hade beställaren inte råd eller så kanske Gråsten hann avlida innan den var klar. Det kan också vara så att man i renoveringsiver elektrolytiskt avförsilvrat den, något som förekom på 60-talet då allt skulle se nytt ut.

                      Det finns dock en intressant möjlighet till; att inga skedar varit försilvrade från början. En av de gamla handlarna jag pratade med sade att dessa alster av Gråsten inte tillhört brukets officiella produktion, utan att det varit något han ägnat sig åt på fritiden för att dryga ut den privata ekonomin. Då är det inte omöjligt att han bara gjort föremålen i ren mässing och sålt till någon kringvandrande försäljare som låtit någon annan försilvra dem innan avsalu. Något som talar för det är det enkla utförandet och att jag har sett ett par skedar som inte varit försilvrade, utan förtenta samt en till sked som varit utan minsta spår av försilvring.

                      Det är dock bara en teori baserad på hörsägen, förhoppningsvis vet någon mer bestämt!
                      Hej alla.

                      Jag ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare. Men inte fått möjlighet att studera skeden först nu. Samt silvret. Alla skedar på gården har alltid förvarats i linneduk. Och väldigt sällan använts. Vissa delar har inte varit framme alls. Detta silver investerade man i för slantarna man fick över från försäljning av lin man odlat. Just denna sked har jag noga studerat med min lupp. Finns inga spår alls av silver på den. Ej heller av putsning. Familjen säger att dessa skedar har legat undanstoppade helt sedan 1800-talets slut. Och har inte lämnat gården någon gång. Så din sista teori här är inte så dålig i mina ögon.

                      Mvh MrTompa

                      Comment


                      • #12
                        Med tanke på råttsvansen så bör skeden kanske vara äldre än början av 1800:talet? Kan inte stämpeln läsas TG (Thomas Jerlin/Gerlin) en av Guldsmeden Eric Grönwalls 7 gesäller som var verksamma på Wedevågs bruk från ca 1730. De jobbade just med en gulmetall (Prins Roberts metall) som skulle efterlikna guld både till utseende och med samma smidesegenskaper. Ersattes senare med pinsback.
                        Källa: Wedevågs bruks historia

                        Comment


                        • #13
                          Jag tycker inte det ser ut som en lödfog utan en graverad dekor, sådana förekommer ju på silverskedar under andra hälften av 1700-talet. Vissa av skedarna med i IG-stämpeln är ju också tydligt åtminstone från sent 1700-tal.

                          Det känns ju också underligt att inga andra av gesällerna eller Grönwall stämplat några föremål som förekommer i handeln om det är Gerlin som åsyftas. Men visst, finns det inga säkra belägg kan det säker handla om någon annan än Gråsten.

                          Comment


                          • #14
                            Gjorde ett litet test... Materialet och hur det är arbetat och stämpel är inte samma.


                            Click image for larger version

Name:	Test.jpg
Views:	1
Size:	94,3 KB
ID:	569409

                            Comment

                            Working...
                            X