Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Orrefors fotoetsade årstallrikar med katedraler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Orrefors fotoetsade årstallrikar med katedraler

    Efter vad vi har läst oss till patenterade John Selbing fotoetsningstekniken 1952 (beviljat, men gällande från 1948).

    Vi har inte hittat något fotoetsat (eller hört talas om) från före Orrefors årstallrikar, som började göras 1970.

    Vi har en från 1970, föreställande Notre Dame

    Click image for larger version

Name:	framsida-web.jpg
Views:	1
Size:	41,2 KB
ID:	687961

    Nu har vi kommit över en från 1971, föreställande Westminster Abbey

    Click image for larger version

Name:	westminster-abbey-1971.jpg
Views:	1
Size:	148,1 KB
ID:	687962

    Den har två signifikanta skillnader, nämligen dels att det står Orrefors 1971 under motivet, samt ett par märkliga symboler bredvid motivet:

    Click image for larger version

Name:	w-a-orrefors1971-detalj.jpg
Views:	1
Size:	44,7 KB
ID:	687963

    Click image for larger version

Name:	w-a-symboler-detalj.jpg
Views:	1
Size:	67,4 KB
ID:	687964

    På båda finns ingraverat "Orrefors (årtal) limited edition".

    Frågor: vet någon hur många årstallrikar som gjordes? (hade alla de senare årtal i motivet?)

    vet någon vad de konstiga "symbolerna" betyder?

    vet någon vid vilket glasbruk de faktiskt gjordes? (tänker närmast på själva etsningen)

    vet någon mer om användandet av fotoetsningsmetoden, helst då före 1970?

  • #2
    Har letat runt en del - och konstaterat något oväntat:

    Tallriken från 1971, den med Westminster Abbey, finns i två utföranden: *med* "Orrefors 1971" (se bild ovan), samt *utan* den texten.

    Den vi har (bild ovan) är signerad limited edition - en likadan signatur som Notre Dame-tallriken.

    Jag har inte själv sett/hanterat några andra tallrikar, men det skrivs i annonser att de alla är signerade på samma sätt.

    Varför två olika utföranden?

    Comment


    • #3
      Hej!

      Jag har tyvärr ingenting att bidra med i din frågeställning, men kom nyligen över en signerad blå "Mors dag -tallrik" från 1976 och undrar om du eller någon annan kanske vet något om den?

      Har de kanske en gemensam nämnare (bortsett från den uppenbara att båda är från O.F) och är de vanligt förekommande? För jag lyckas nästan inte hitta någonting, varken bilder eller info och det hade vart mkt intressant att få veta något mer!

      Ha det gott!
      Mvh Skogens
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        I boken Bakom kameran och glasfasaden (ISBN 91-630-3350-X) utgiven 1994 av Carola Selbing berättas om hur John Selbing experimenterade: först med fotoemulsionens sammansättning, sedan med motiven (först kom katedralerna) och till sist med hur han skulle få till förgyllningen.

        Jag tror att det inte nämns hur många år katedraltallrikarna gjordes, men tror mig minnas att morsdagstallrikarna (alltid på blått) kom till något år senare och att de gavs ut flera år sedan katedralserien slutade. (jag har alltså inte boken själv)

        På våra två katedraler står bara "limited edition" - av din framgår ju både nummer och totalt antal.

        - inte mycket till info här heller, alltså...

        Här en länk till en gammal auktion, https://auctionet.com/sv/227015-tall...images#image_1 där vi iallafall kan konstatera att de fanns i minst 7 år (bland de 8 finns en dubblett)

        Kan tillägga: de har båda (serierna) samma storlek, gjorda med samma teknik.
        Last edited by Kerstinfroberg; 2018-10-06, 18:47.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Kerstinfroberg Visa inlägg
          I boken Bakom kameran och glasfasaden (ISBN 91-630-3350-X) utgiven 1994 av Carola Selbing berättas om hur John Selbing experimenterade: först med fotoemulsionens sammansättning, sedan med motiven (först kom katedralerna) och till sist med hur han skulle få till förgyllningen.

          Jag tror att det inte nämns hur många år katedraltallrikarna gjordes, men tror mig minnas att morsdagstallrikarna (alltid på blått) kom till något år senare och att de gavs ut flera år sedan katedralserien slutade. (jag har alltså inte boken själv)

          På våra två katedraler står bara "limited edition" - av din framgår ju både nummer och totalt antal.

          - inte mycket till info här heller, alltså...

          Här en länk till en gammal auktion, https://auctionet.com/sv/227015-tall...images#image_1 där vi iallafall kan konstatera att de fanns i minst 7 år (bland de 8 finns en dubblett)

          Kan tillägga: de har båda (serierna) samma storlek, gjorda med samma teknik.

          Stort tack för info och länk!

          Var ju ett ganska roligt sammanträffande iaf, att tråden kom till samtidigt som jag fick tag i tallriken!
          Nu fanns det ju då en koppling, samtidigt som en pågående diskution figurerade och referensbilder fanns att tillgå. Jag kom ju ingenstans på egen hand, så det var stora framsteg och berikande ur mitt perspektiv. Det är riktigt fina tallrikar iaf och jag tycker Kathedraltalrikarna ser oerhört pampiga ut!

          Med vänliga hälsningar
          Skogens

          Comment


          • #6
            fotoetsning vid Orrefors

            jag fortsätter i denna tråd, nu med en utökad fråga.

            Vad vi alltså *vet* är att det gjordes fotoetsade prydnadstallrikar under större delen av 1970-talet.

            Vad vi *inte* vet är hur mycket tekniken användes (vid Orrefors), och/eller till vad, utöver tallrikarna.

            Nu har jag funnit en bild ur "Informationsblad för personalen i Orrefors AB" från 1992:4
            I bildtexten står "Foto John Selbing ... Han utvecklade också fotoetstekniken på Orrefors"

            Alltså: 1992 var fotoetstekniken fortfarande så välkänd bland personalen att den var självklar att nämna i en bildtext.

            Click image for larger version

Name:	000-ur-infoblad-f-orrefors-1992-4.jpg
Views:	1
Size:	30,8 KB
ID:	569659

            Finns det någon som vet något mer om fotoetsning vid Orrefors - när - hur länge - till vad ?

            Comment


            • #7
              nya uppgifter

              Vi har fått nya uppgifter, nämligen att (nästan) alla årstallrikar (troligen mors dags-tallrikarna också) tillverkades i Gullaskruf.

              Själva etsningen ska ha gjorts i Orrefors.

              Finns någon som kan verifiera det?

              Comment

              Working...
              X