Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En vit och en brun

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • En vit och en brun

    Ja, knoppar är det ju i detta omaka par eller som Povel sjunger "quelle mesalliance" https://www.youtube.com/watch?v=xQnbZDVcI6g
    Den ljusa har inga beteckningar men kanske avsedd för sodavatten eller läsk? Den färgade är B-märkt (bemärkt) men ingen- ting mer än de tre stjärnorna. Borensberg vad jag förstår. Mina frågor är om man satte patentkork även på knoppflaskorna och när upphörde årssignalemente på knoppflaskorna?
    Bifogade filer

  • #2
    Jag är ju ingen riktig fasksamlare, men kan ju försöka svara så gott jag kan i väntan på dem:

    1. Knoppisar ser man ibland med patentkort, men har inte sett något som tytt på att det varit en ursprunglig anordning. Däremot passar ju patentkorkar på flaskorna så för återanvändning funkar de ju bra.

    2. Något sista år för årtalsmärkningar på knoppisar finns inte, tvärtom fortsätter det ju på tungviktsflaskorna in till slutet av 1940- talet. Jag vet inte varför årtalsbokstav saknas, möjligen är det ju bara så att den blivit svagt inpressad.

    Vet inget om den ljusa flaskan, men den har ju inte rätt format för att vara en riktig knoppis. Jag har dock sett flera olika typer av flaskor med liknande regaliner annars finns ju även ljusa knoppisar avsedda för läsk. Den här skulle jag gissa är för sodavatten, få se om någon vet bättre.

    Comment

    Working...
    X