Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Går bet på första silverstämpeln - kan någon tyda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Info: Går bet på första silverstämpeln - kan någon tyda?

    Hej, har ett halsband med fyra stämplar efter min mamma. Kan tyda ut att det är silver (925) Sverige (S) samt att den är gjord 1948 (X8) men jag fattar inte vad den första stämpeln ska föreställa. Vet någon av er? Tacksam för all hjälp och tips jag kan få.
    Bifogade filer

  • #2
    tag billede kun af den del af stempel.
    ser ud til at være Fa

    Comment


    • #3
      Tror hose skulle skriva fake.

      Det är helt klart ingen svensk kontrollstämpel. Men X8 skulle ju kunna stå för något helt annat och silver börjar på s i massor med språk. Stämpeln ser dock väldigt usel ut, X:et är ju till exempel aldeles för litet och stämpeln är oskarp, jag tycker det är en väldigt dålig stämpel för att vara en kontrollstämpel.

      Comment


      • #4
        Kanske en finsk stämpel? I så fall blir X8 1999 …

        Comment


        • #5
          Hej, ditt halsband är formgivet av Karl Laine, Finland.

          Comment


          • #6
            Det skulle ju visserligen ge rimligare ålder på smycket. Men i Finland skall man ju fortfarande ha hjärtskölden med kronan - den är ju den egentliga kontrollstämpel, utan den är det ju ingen kontrollstämpel. Utseendet stämmer inte heller med finska stämplar.

            Missade Evas inlägg. Idag har jag förstått att mycket av kontrollstämplandet är frivilligt, det är möjligt det här är Laines egna stämpel utan officiell kontrollstämpling.
            Last edited by FBQ; 2018-08-10, 13:08.

            Comment


            • #7
              Tack

              Ett jättetack alla som svarat, tydligen hade jag inte rätt på någon stämpel (utom 925) Men väldigt roligt att få veta lite mer om halsbandet. Ha en jättehärlig helg och återigen tack!

              Comment


              • #8
                Det är Finnfeelings Oy/Karl Laine's stämpel. Att den är bristfällig kan bero på att det är sannolikt en exportvara

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Eric Visa inlägg
                  Hej, har ett halsband med fyra stämplar efter min mamma. Kan tyda ut att det är silver (925) Sverige (S) samt att den är gjord 1948 (X8) men jag fattar inte vad den första stämpeln ska föreställa. Vet någon av er? Tacksam för all hjälp och tips jag kan få.

                  Det är stein och laine
                  Deras symbol stämpel som står först där 😊😊😊

                  Comment


                  • #10
                    Det är inte Sten (han heter Hans Sten inte stein) och Laine utan Karl Laine/Finnfeelings som redan sagts.

                    Comment

                    Working...
                    X