Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre ovanlig flaska?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Äldre ovanlig flaska?

    Är det någon som sett någon sådan flaska?

    Lutar betänkligt och har ett ??? runt halsen!

    Ge gärna all info ni tror/kan.Click image for larger version

Name:	IMG_1582.jpg
Views:	1
Size:	49,8 KB
ID:	687854

  • #2
    Ursprungligen postat av jowjo Visa inlägg
    Är det någon som sett någon sådan flaska?

    Lutar betänkligt och har ett ??? runt halsen!

    Ge gärna all info ni tror/kan.[ATTACH]171819[/ATTACH]
    Click image for larger version

Name:	IMG_1583.jpg
Views:	1
Size:	46,8 KB
ID:	569013

    Comment


    • #3
      Är 25 cm hög

      Comment


      • #4
        Du kan nog få svar här men det vore bra att veta om den är rund eller har tillplattade sidor, även höjden på den,
        det lilla jag kan se av kvalitet på glaset så ser det ju bra ut för en äldre flaska, kan komma från en stenkolseldad glasugn,
        någon annan kanske vill gissa på ca år. (såg bara en bild först, nu ser jag modellen)
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

        Comment


        • #5
          Dessa flaskor dyker upp emellanåt på bla. tradera och om jag inte minns fel har de diskuterats här på PES för några år sen. Jag tror kontentan var att de är relativt nytillverkade turistföremål från medelhavsregionen
          Någon annan vet säkert mer.

          Comment


          • #6
            Slitaget i botten borde synas väl om den var 200 år, ser på bilden inte mycket ut,
            då kan det vara som Legion säger.
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

            Comment


            • #7
              Tyvärr - detta är och förblir nytjack.
              Det ska föreställ vattenflaskor för kamelsadeln. De kom in många dylika till Sverige för ca 50 (+/-) år sedan. Jag själv är väl skyldig till några stycken som importerades från Marseille. Men de kom också med turister från mer eller mindre hela medelhavsområdet - mest kanske Nordafrika. Mina var försedda med "damm" mellan glasslingan upp vid halsen. Sthlms Auktionsverk i Gallarian var den stora säljkanalen för dessa (och mycket annat hokus-pokus som då snurrade på marknaden).

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                Tyvärr - detta är och förblir nytjack.
                Det ska föreställ vattenflaskor för kamelsadeln. De kom in många dylika till Sverige för ca 50 (+/-) år sedan. Jag själv är väl skyldig till några stycken som importerades från Marseille. Men de kom också med turister från mer eller mindre hela medelhavsområdet - mest kanske Nordafrika. Mina var försedda med "damm" mellan glasslingan upp vid halsen. Sthlms Auktionsverk i Gallarian var den stora säljkanalen för dessa (och mycket annat hokus-pokus som då snurrade på marknaden).
                Gött att du redde upp detta HgF, blev många lurade? stack priserna upp innan det blev känt?
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                Comment

                Working...
                X