Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Rydbergsglas - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rydbergsglas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Rydbergsglas

    Rydbergsglaset. Glaset som fått sitt namn efter det legendariska Hotell Rydberg vid Gustaf Adolfs torg i Stockholm. Här eliten i Stockholm superade kring 1900. Hotellet var igång från 1857 fram tills att det revs 1914.
    Rydbergsglas har dock med mycket god säkerhet tillverkats en bra bit efter det revs.

    Eda glasbruk var en tidig tillverkare av dessa glas på 1800-talet som gick under namnet Karl XV. Flera glasbruk efter det har tillverkat delar med samma enkel randdekor såsom Transjö och Kosta.
    Glasen tillverkades dock inte bara inte Sverige, utan av flera andra glasbruk i hela Norden. Av en slump så kikade jag i en kurant från 1901 av det amerikanska glasbruket Fostoria, och där fick jag se "tumblers" med samma dekor. Mönstret är med andra ord vida spritt.

    Under tiden vi har samlat på dessa glas så har vi märkt att det finns en oändlig mängd delar i servisen. Det är glas och karaffer för varenda dryck som någonsin funnits och skålar för precis alla ändamål.
    Det finns så mycket delar att jag myntade uttrycket "Rydbergssyndromet" dvs om en serie/servis eller konstnär har så många delar att det är helt omöjligt att dokumentera eller samla ihop alla delar under en hel livstid.
    ”Det är lite Rydbergssyndrom över den dära Höglund!”

    Då det finns så mycket delar kan vi gemensamt bidra med bilder på olika Rydbergsglas för att få en trevlig dokumentation av de modeller som finns.

    Click image for larger version

Name:	C72CB8C5-F1A2-4C67-9513-58BC1C39F6C1.jpeg
Views:	1
Size:	136,6 KB
ID:	687711Click image for larger version

Name:	52263C4F-ECD7-41A2-9383-467209F5BC1B.jpg
Views:	1
Size:	69,2 KB
ID:	687712

    Hoppas på många fina bilder på ert glas!

  • #2
    Här är lite bilder på vår samling av glasen:
    Click image for larger version

Name:	612C342C-F87E-4069-9552-33504361FC3E.jpg
Views:	1
Size:	81,9 KB
ID:	568904Click image for larger version

Name:	68109542-8082-49B3-BA47-EBB6024A02B5.jpg
Views:	1
Size:	106,3 KB
ID:	568905Click image for larger version

Name:	1F420156-9001-45BE-8ACA-B1675A288407.jpg
Views:	1
Size:	121,5 KB
ID:	568906Click image for larger version

Name:	F4F2CB0E-9785-41E6-91D9-5FA919204BFF.jpg
Views:	1
Size:	138,8 KB
ID:	568907Click image for larger version

Name:	216A90AA-78DF-4929-98BB-71BFC8717379.jpg
Views:	1
Size:	128,7 KB
ID:	568908
    Nästan alla snapsglas har oslipat puntelmärke. Dricksglasen varierar mycket i storlek och tjocklek. Vissa har puntelrester och en modell är optikblåst. Långt ifrån alla är drivna vilket ju också ytterliggare stärker trovärdigheten att dem är tillverkade långt efter hotellets rivning.

    Comment


    • #3
      Tittade lite på vad jag har, finns lite fler dicksglas, några i köksskåpet och några på vattenkaraffer i huset men som de liknar de som är med på bilden så bryr jag mig inte om att leta fram den.Click image for larger version

Name:	20180722_104956.jpg
Views:	1
Size:	76,2 KB
ID:	568909

      Passade på att titta och ser att alla sakerna har rått puntelmärke. En del av glasen har sandpuntel.
      Last edited by FBQ; 2018-07-22, 11:00.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
        Tittade lite på vad jag har, finns lite fler dicksglas, några i köksskåpet och några på vattenkaraffer i huset men som de liknar de som är med på bilden så bryr jag mig inte om att leta fram den.[ATTACH]171523[/ATTACH]
        Gräddkannorna är ju så snygga! Om dem inte hade betingat hutlösa priser så hade jag kanske haft en i samlingen.
        De lila delarna är jag också svag för.

        Comment


        • #5
          Jag försöker ju hålla igen med glas från sent 1800-tal eller tidigt 1900-tal men det här priset på kannan var ju svårt att motstå (såg att jag inte tagit bort prislappen). Har för mig att jag skall ha punschglas också men får titta om jag får tid.

          Angående åldern på delar - jag har nog mest sett saker med driven kant. Har dock upplevt att det finns en del saker med lite grovt slipade ränder som jag varit skeptisk till. En del av de sakerna har sett ganska nya ut. Upplevde att de började dyka upp mot slutet av Rydbergsglasens glansperiod. Har funderat på om man nyproducerade glas då eller om det handlade on att förse odekorerade glas med rydbergsetsning. Vet dock inget om det. Under 1980- och 1990-talen var de ju hett eftertraktade, Jane Fredholm hade ju haft med dem i "Framtidens antikviteter" som ett framtida samlarobjekt. Idag upplever jag att efterfrågan är betydligt mindre än den var då.Click image for larger version

Name:	20180722_134220.jpg
Views:	1
Size:	52,2 KB
ID:	568910
          Last edited by FBQ; 2018-07-22, 14:13.

          Comment


          • #6
            Hittade punschglasen.Click image for larger version

Name:	20180722_135642.jpg
Views:	1
Size:	76,8 KB
ID:	568911

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
              Jag försöker ju hålla igen med glas från sent 1800-tal eller tidigt 1900-tal men det här priset på kannan var ju svårt att motstå (såg att jag inte tagit bort prislappen). Har för mig att jag skall ha punschglas också men får titta om jag får tid.

              Angående åldern på delar - jag har nog mest sett saker med driven kant. Har dock upplevt att det finns en del saker med lite grovt slipade ränder som jag varit skeptisk till. En del av de sakerna har sett ganska nya ut. Upplevde att de började dyka upp mot slutet av Rydbergsglasens glansperiod. Under 1980- och 1990-talen var de ju hett eftertraktade, Jane Fredholm hade ju haft med dem i "Framtidens antikviteter" som ett framtida samlarobjekt. Idag upplever jag att efterfrågan är betydligt mindre än den var då.[ATTACH]171524[/ATTACH]
              Det mesta äldre grejerna upplever man har minskad efterfrågan idag gentemot just 20 år sen. Det är synd!
              Last edited by Ungfyndaren; 2018-07-22, 14:16.

              Comment


              • #8
                Strut & souvenir....

                En champagnestrut av fem som jag har och
                en liten förmodligen norpad souvenir från det
                legendariska etablissemanget. När Rydbergs
                gick i graven såldes alla inventarier ut så den
                lilla porslinsskålen (tvålkopp?) kan ju även vara
                helt ärligt överkommen.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Porslin därifrån... Aldrig sett!

                  Comment


                  • #10
                    Jag har en bok om hotell Rydberg någonstans. Vet att de skall ha haft Rörstrandsservisen Japan i matsalen. Vet inte om de märkte även dessa delar.

                    Comment


                    • #11
                      Wash out....

                      Gissar att min lilla skål har ingått i tvättservisen
                      som jag antar fanns i alla rummen.

                      Comment


                      • #12
                        De s.k. Rydbergsglasen är inte en servis utan en dekor. I tidens priskuranter kallades de helt enkelt med bård. Serviserna hade sin speciella form på ben och kupa och gavs olika namn och hade olika antal glas. Sedan kunde de olika dekoreras med olika graverade eller etsade bårder. "Rydbergsbården" förkommer därför som dekor på allehanda serviser och enstaka föremål. Det finns alltså Carl XV med bård (som inte bara gjordes på Eda), Berliner med bård, skålar "Nora" med bård, ölglas "Bierstang" med bård, gräddkannor med bård etc,etc.
                        Skulle vara intressant vem som först råkade nämna att Hotell Rydberg säkert i likhet med många andra hade använt glas "med bård". Storyn har verkligen fått spridning.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
                          De s.k. Rydbergsglasen är inte en servis utan en dekor. I tidens priskuranter kallades de helt enkelt med bård. Serviserna hade sin speciella form på ben och kupa och gavs olika namn och hade olika antal glas. Sedan kunde de olika dekoreras med olika graverade eller etsade bårder. "Rydbergsbården" förkommer därför som dekor på allehanda serviser och enstaka föremål. Det finns alltså Carl XV med bård (som inte bara gjordes på Eda), Berliner med bård, skålar "Nora" med bård, ölglas "Bierstang" med bård, gräddkannor med bård etc,etc.
                          Skulle vara intressant vem som först råkade nämna att Hotell Rydberg säkert i likhet med många andra hade använt glas "med bård". Storyn har verkligen fått spridning.
                          Visst, det är en dekor, men man kan ju säga att delarna blev mer sammanhängande som en servis när just hotellet använde dem. Men det är väl först på senare tid det på riktigt har kommit att kallas för servis. Det beror nog på vem man frågar...

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            En champagnestrut av fem som jag har och
                            en liten förmodligen norpad souvenir från det
                            legendariska etablissemanget. När Rydbergs
                            gick i graven såldes alla inventarier ut så den
                            lilla porslinsskålen (tvålkopp?) kan ju även vara
                            helt ärligt överkommen.
                            Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
                            De s.k. Rydbergsglasen är inte en servis utan en dekor. I tidens priskuranter kallades de helt enkelt med bård. Serviserna hade sin speciella form på ben och kupa och gavs olika namn och hade olika antal glas. Sedan kunde de olika dekoreras med olika graverade eller etsade bårder. "Rydbergsbården" förkommer därför som dekor på allehanda serviser och enstaka föremål. Det finns alltså Carl XV med bård (som inte bara gjordes på Eda), Berliner med bård, skålar "Nora" med bård, ölglas "Bierstang" med bård, gräddkannor med bård etc,etc.
                            Skulle vara intressant vem som först råkade nämna att Hotell Rydberg säkert i likhet med många andra hade använt glas "med bård". Storyn har verkligen fått spridning.
                            Visst finns det liknande modeller utan "Rydbergsbården", t.ex detta glas som påminner mycket om mitt i modellen.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              Visst finns det liknande modeller utan "Rydbergsbården", t.ex detta glas som påminner mycket om mitt i modellen.
                              http://precisensan.com/antikforum/sh...ampagnestrutar
                              Såna har jag faktiskt likadana av. Jo, man tog väl helt enkelt standardmodeller och dekorerade. Som kräftsnapsglaset från Johansfors. Utan dekor är det den absolut mest standardiserade av alla modeller som någonsin funnits.

                              Comment

                              Working...
                              X