Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stort grönt fat med blomsterrelief från Gefle, men vem är formgivaren?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stort grönt fat med blomsterrelief från Gefle, men vem är formgivaren?

    Det här riktigt vackra fatet i matt grön typisk "gefleglasyr" har jag svårt att hitta information kring. Det är stort, 36 cm i diameter. Kanske ingår det i en sk fruktservis, har sett assietter med denna dekor. Den är både färgstämplad och djupstämplad, numret är dock svårt att tyda; 114? med möjligen ytterligare en 4 som fjärde siffra. Formspråket får mig att tänka på Anna-Lisa Thomson, men det finns ju så klart många kandidater. Någon som vet vem som designat det och ungefär när det tillverkades?
    Click image for larger version

Name:	IMG_9624.jpg
Views:	1
Size:	135,6 KB
ID:	687683[ATTACH]171461Click image for larger version

Name:	IMG_9640.jpg
Views:	1
Size:	144,4 KB
ID:	687685[ATTACH]
    Bifogade filer

  • #2
    Djupstämpeln är som vi tidigare diskuterat en dateringsstämpel, fatet är gjort i november under något år på 1940-talet. Den tryckta stämpel kan vara dekornumret. Få se om någon känner igen fayet och kan attribuera det.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
      Djupstämpeln är som vi tidigare diskuterat en dateringsstämpel, fatet är gjort i november under något år på 1940-talet. Den tryckta stämpel kan vara dekornumret. Få se om någon känner igen fayet och kan attribuera det.
      Tack för svar och info!

      Comment


      • #4
        Hittade nu en avslutad auktion med denna servis. Där visas en bild på stämpeln som är ofantligt mycket tydligare än min. Den behöver så klart inte vara identisk med min, allt beror ju på under hur lång tid dessa tillverkades. Lägger i alla fall en länk här.

        Comment

        Working...
        X