Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten sned flaska, ålder?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Liten sned flaska, ålder?

    Hej.
    Jag har en flaska som jag gärna vill veta mer om.
    Den är sned och glaset varierar lite i tjocklek längst ner i kroppen på flaskan, så ljuset bryts fint i den.
    20 cl rymmer den. Den har formskarvar på varje sida men inte på knoppen.
    Det finns ingen märkning på flaskan, men det finns ett märke längst ner som jag tror kommer från en tång eller liknande?
    Är det någon som vet vad som kan ha varit i flaskan? Hur gammal den kan tänkas vara? Är den vanlig?
    Har den blivit sned när man tagit ur den ur formen eller kan formen ha varit sned?
    Tacksam för svar.

    / Tobbe

    Click image for larger version

Name:	IMG_8807.jpg
Views:	1
Size:	78,0 KB
ID:	687645Click image for larger version

Name:	IMG_8793.jpg
Views:	1
Size:	82,5 KB
ID:	687646Click image for larger version

Name:	IMG_8809.jpg
Views:	1
Size:	78,1 KB
ID:	687647Click image for larger version

Name:	IMG_8810.jpg
Views:	1
Size:	53,4 KB
ID:	687648
    Last edited by Tobbe; 2018-07-17, 07:56.

  • #2
    Flaskan har deformerats efter den tagits ur formen, det tjocka glaset i botten återuppvärmer och flaskan "sjunker", ett problem som kan förekomma än idag i glastillverkningsindustrin

    Vet inte vad den innehållit men åldersmässigt skulle den väl kunna vara gjord på första halvan av 1900-talet som äldst

    Comment


    • #3
      Jag tror att den är 1/6 liter med lite utrymme i halsen. Mest troligt är den gjord för punsch eller konjak. De här flaskorna börjar maskinblåsas på 1930-talet, skulle säga att flaskan är innan dess.

      Comment


      • #4
        Tack för svaren

        Ok, då vet jag lite mer. Tack för att ni tog er tid Legion och FBQ.

        Min fråga om flaskan var vanlig var väl fel ställd. Flaskan ser ju vanlig ut, men var det vanligt att man släppte ut lite skeva och böjda flaskor på marknaden förr?
        Känns inte som det skulle ske idag…

        Comment


        • #5
          Glasbrukens tippar var ofta besökta av folk, dom tog med så mycket dom kunde bära
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
            Glasbrukens tippar var ofta besökta av folk, dom tog med så mycket dom kunde bära
            Hirvi
            Så det var så det gick till

            Comment

            Working...
            X