Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Buteljer med 1700-tals mynt

Buteljer med 1700-tals mynt

Någon som vet något om dessa två buteljer
    med varsitt 1700-tals mynt i korken.
    De mäter 11 cm i höjd och rymmer
    Ca en och en halv dl.
    Tack på förhand. Namn:  20180709_202137.jpg
Visningar: 161
Storlek:  74,1 KBNamn:  20180709_201813.jpg
Visningar: 170
Storlek:  70,8 KB
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Reijmyre har gjort liknande kopior.

Flaskorna är av nutida tillverkning - att i dekoren slipa G III är ju ett sätt att låna den gamle kungens prestige en smula. Men jag menar att det är lika lätt att göra fina flaskor/karaffer i traditionell stil som det är att göra dessa (ursäkta) fulingar.

Korkarna är helt misslyckade och bidrar endast med pinsamhet till anrättningen. Här har man valt att offra vad som ser ut som två autentiska kopparmynt från 1700-talet. (man kan skymta 1733 på det ena) Man borde ha kupat mynten något, samt i stället för den missprydande och föga autentiska skruven/muttern, borde man ha använt en saxsprint som är brukligt i dessa sammanhang. Saxsprinten liksom brickan på undersidan i förtent skick.

Med tanke på flaskornas status skulle jag ha valt ett par enkronor (glödgade och kupade) från den nyligen avvecklade modellen, vilket hade varit mer autentiskt än de nuvarande mynten, som är så gamla (åtminstone i ett fall) att kronprins Gustav (III) inte ens hade hunnit bli en glimt i sin mammas ögon. (G III - *1746 - +1792).
    Senast redigerat av HgF den 2018-07-10 klockan 02:12.

Citat Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
    Flaskorna är av nutida tillverkning - att i dekoren slipa G III är ju ett sätt att låna den gamle kungens prestige en smula. Men jag menar att det är lika lätt att göra fina flaskor/karaffer i traditionell stil som det är att göra dessa (ursäkta) fulingar.

Korkarna är helt misslyckade och bidrar endast med pinsamhet till anrättningen. Här har man valt att offra vad som ser ut som två autentiska kopparmynt från 1700-talet. (man kan skymta 1733 på det ena) Man borde ha kupat mynten något, samt i stället för den missprydande och föga autentiska skruven/muttern, borde man ha använt en saxsprint som är brukligt i dessa sammanhang. Saxsprinten liksom brickan på undersidan i förtent skick.

Med tanke på flaskornas status skulle jag ha valt ett par enkronor (glödgade och kupade) från den nyligen avvecklade modellen, vilket hade varit mer autentiskt än de nuvarande mynten, som är så gamla (åtminstone i ett fall) att kronprins Gustav (III) inte ens hade hunnit bli en glimt i sin mammas ögon. (G III - *1746 - +1792).
    Ha, ha...jo det var ord o inga visor, men håller nog med i ditt betygsättande. Synd att misshandla gamla fina mynt f.ö. 👍

Citat Ursprungligen postat av iggy-fan Visa inlägg
    Reijmyre har gjort liknande kopior.
    👍 tack !

Citat Ursprungligen postat av matsenses Visa inlägg
    Ha, ha...jo det var ord o inga visor, men håller nog med i ditt betygsättande. Synd att misshandla gamla fina mynt f.ö. 
    Jag hade mycket, mycket hellre velat skriva en klang och jubeltext om dina korkar.
    Korkarna mm är ju inte förlorade. Här finns ju möjligheter att gå vidare och slutföra arbetet med dem på ett värdigt och korrekt sätt. Mynten finns ju där och är redan hålade. Med en enkel trästans, som man gör själv, kan man kupa mynten något (först glödga/låt svalna). Skruvarna byter man ut mot saxsprintar i järn (tillverka gärna själv) som man förtennar med vanligt lödtenn. Ungefär så.

Mot förfaringssättet ovan kan man invända att det blir ngt nytillverkat etc etc - jag kan bara instämma.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •