Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Handmålad tekanna med kinesiskt motiv, gör mig förvirrad. :-)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Handmålad tekanna med kinesiskt motiv, gör mig förvirrad. :-)

    Vad säger ni kunniga om denna vackra tekanna? I mina ögon (som vet väldigt lite om porslin från den här delen av världen) känns själva kannan mer japansk än kinesisk? Den handmålade dekoren är ju dock utan tvivel med kinesiska motiv, och märkningen är väl ett kinesiskt tecken (spegelvänt?). Någon som vill hjälpa mig på traven att försöka identifiera denna kannans ursprung och gärna även ålder (jag famlar runt vid 1920-30-tal)
    Bifogade filer

  • #2
    Uppmärksammade plötsligt att det faktiskt finns en djupstämpel under signaturen med ett nummer: 593. / 3. :-)

    Comment


    • #3
      Tja, tittar man på färgerna och utförandet pekar kannan på Japan, men dräkterna på paret pekar på Kina. Om man granskar den närmare ser man en hel del knepigheter, dekoren stämmer inte riktigt med asiatisk, och motivet är inte alls målat på kinesiskt sätt utan europeiskt.

      De inpressade siffror du hittar är ytterligare belägg. Jag tror den är tysk och lite äldre än då föreslog, tidigt 1900-tal. Kan vara från första världskrigets år då importen var stoppad men kan också vara lite tidigare.

      Comment


      • #4
        Tack för ditt svar! Spännande! "Mysteriet" byggs på och då hade jag ju i alla fall rätt i att vara en smula förvirrad. Runt 1900 och framåt fanns det ju ett stort intresse och många influenser i konst och hantverk, så det vore ju en förklaring att den t ex är från Tyskland. Men varför i all världen har den signerats med ett kinesiskt tecken? :-)

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av lovis Visa inlägg
          Tack för ditt svar! Spännande! "Mysteriet" byggs på och då hade jag ju i alla fall rätt i att vara en smula förvirrad. Runt 1900 och framåt fanns det ju ett stort intresse och många influenser i konst och hantverk, så det vore ju en förklaring att den t ex är från Tyskland. Men varför i all världen har den signerats med ett kinesiskt tecken? :-)
          Jag tror det bara har att göra med att den skall se orientalisk ut. Jag tror inte det är riktig kinesiska, tycker inte det ser ut som riktiga tecken.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
            Jag tror det bara har att göra med att den skall se orientalisk ut. Jag tror inte det är riktig kinesiska, tycker inte det ser ut som riktiga tecken.
            För en tid sedan frågade jag om detta tecken och fick svar från en med kinesiskt ursprung: "It's a reversed one of 陳. A Chinese last name. Chin."

            Comment


            • #7
              Ok, tja det kan ju vara kopierade kinesiska tecken. Tror dock inte att den som skrev det förstod vad det betydde.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                Ok, tja det kan ju vara kopierade kinesiska tecken. Tror dock inte att den som skrev det förstod vad det betydde.
                Jo så kan det ju vara.

                Comment


                • #9
                  Utan att vara helt säker, men jag tror att kannan är tillverkad i Tyskland och målad i Japan. Jag vet att det låter märkligt, med tanke på avståndet, men jag har sett en hel del sådana här servisdelar och alltid med den här typen av dekor. Ibland har de en övermålad tysk stämpel. De är inte väldigt vanligt förekommande, men ej heller sällsynta.

                  1920-tal är även min inställning.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
                    Utan att vara helt säker, men jag tror att kannan är tillverkad i Tyskland och målad i Japan. Jag vet att det låter märkligt, med tanke på avståndet, men jag har sett en hel del sådana här servisdelar och alltid med den här typen av dekor. Ibland har de en övermålad tysk stämpel. De är inte väldigt vanligt förekommande, men ej heller sällsynta.

                    1920-tal är även min inställning.
                    Tack för svar! Som sagt jag min känsla av förvirringen var uppenbarligen mycket rimlig. :-) Vad jag som följd av den nya informationen nu måste undra över är: Varför målade japanerna en kinesisk dekor (på en tysk tekanna)?! Spännande är det allt.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av lovis Visa inlägg
                      Tack för svar! Som sagt jag min känsla av förvirringen var uppenbarligen mycket rimlig. :-) Vad jag som följd av den nya informationen nu måste undra över är: Varför målade japanerna en kinesisk dekor (på en tysk tekanna)?! Spännande är det allt.
                      Jag svarar utan att vara någon som helst expert (bara ödmjuk porlinsnörd!):

                      1. Kinesisk dekor var mera lättsålt.
                      2. Inte en helt lätt fråga. Många europeiska porslinsfabriker och porslinsmålerifirmor vid den här tiden köpte tyskt porslin i halvfabrikat, bl.a Lidköpings Porslinsfabrik. Ibland hade man problem att få fram råvara och sannolikt var det tyska porslinet synnerligen billigt efter kriget.
                      Last edited by Svärdsfalla; 2018-07-17, 02:00. Anledning: Rättstavning

                      Comment


                      • #12
                        Jag tror nog att den är målad i Europa. Se på vattnet, tror inte japaner skulle måla vattnet som ett blått fält med inlagda raka streck. Och sättet att minutiöst fästa uppmärksamheten vid detaljerna i kinesernas klädedräkter, det känns snarast som exotism utifrån ett europeiskt perspektiv, även om det givetvis hade kunnat beställas efter förlaga i Japan.

                        Sedan blev jag lite mer tveksam kring dateringen när jag tittar på den igen, jag vill nog flytta tillbaka den lite. Den är har ju väldigt mycket måleri, om än ganska naivt. Sekelskiftet 1900 hade det nog varit mer kostnadseffektivt låta trycka en dekor, och möjligen handkolorera den. Jag tror kanske att den snarare hör hemma en bit tillbaka på 1800-talet.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
                          Jag svarar utan att vara någon som helst expert (bara ödmjuk porlinsnörd!):

                          1. Kinesisk dekor var mera lättsålt.
                          2. Inte en helt lätt fråga. Många europeiska porslinsfabriker och porslinsmålerifirmor vid den här tiden köpte tyskt porslin i halvfabrikat, bl.a Lidköpings Porslinsfabrik. Ibland hade man problem att få fram råvara och sannolikt var det tyska porslinet synnerligen billigt efter kriget.
                          Expert eller ej, jag är tacksam för dina svar. Det är ju i frågandet och undersökandet som ny kunskap föds. Ibland blir det ju även spännande stickspår. :-) Har t ex även den här tekannan apropå ditt svar "2". Tillverkad av Hutschenreuther, dekorerad av Rörstrand. Lite art deco över den, tycker jag. Click image for larger version

Name:	IMG_2532.jpg
Views:	1
Size:	31,7 KB
ID:	568845Click image for larger version

Name:	IMG_2534.jpg
Views:	1
Size:	31,7 KB
ID:	568846Click image for larger version

Name:	IMG_2538.jpg
Views:	1
Size:	29,7 KB
ID:	568847
                          Last edited by lovis; 2018-07-17, 10:13.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                            Jag tror nog att den är målad i Europa. Se på vattnet, tror inte japaner skulle måla vattnet som ett blått fält med inlagda raka streck. Och sättet att minutiöst fästa uppmärksamheten vid detaljerna i kinesernas klädedräkter, det känns snarast som exotism utifrån ett europeiskt perspektiv, även om det givetvis hade kunnat beställas efter förlaga i Japan.

                            Sedan blev jag lite mer tveksam kring dateringen när jag tittar på den igen, jag vill nog flytta tillbaka den lite. Den är har ju väldigt mycket måleri, om än ganska naivt. Sekelskiftet 1900 hade det nog varit mer kostnadseffektivt låta trycka en dekor, och möjligen handkolorera den. Jag tror kanske att den snarare hör hemma en bit tillbaka på 1800-talet.
                            Tack igen! Får kanske ta med mig kannan till något auktionshus vid tillfälle. Att ha den i sin hand och känna och vrida och vända kan ju kanske underlätta. Bilder är trots allt bara bilder.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                              Jag tror nog att den är målad i Europa. Se på vattnet, tror inte japaner skulle måla vattnet som ett blått fält med inlagda raka streck. Och sättet att minutiöst fästa uppmärksamheten vid detaljerna i kinesernas klädedräkter, det känns snarast som exotism utifrån ett europeiskt perspektiv, även om det givetvis hade kunnat beställas efter förlaga i Japan.

                              Sedan blev jag lite mer tveksam kring dateringen när jag tittar på den igen, jag vill nog flytta tillbaka den lite. Den är har ju väldigt mycket måleri, om än ganska naivt. Sekelskiftet 1900 hade det nog varit mer kostnadseffektivt låta trycka en dekor, och möjligen handkolorera den. Jag tror kanske att den snarare hör hemma en bit tillbaka på 1800-talet.
                              Du har kanske rätt i att den inte alls är målad i Japan. Måleriet är ju helt klart bättre, eller mer europeiskt utfört, än det genomsnittliga japanska exportporslinet. Var ganska säker innan på just Japan. Däremot känns färgerna väldigt japanska, tycker jag.

                              Ang. åldern. Handmålat var en lyx. De flesta köpte tryckt dekor. Däremot tror jag inte att det var särskilt kostsamt att låta måla varken i Japan eller Tyskland vid den här tiden. De tyska stämplar som jag sett har varit från 1920-talet alt. en bit in på 1930-talet.

                              lovis. Ang. kannan från Rörstrand har även jag några delar från kaffe- eller teserviser. Rättare bestämt några sockerskålar och gräddkannor. Alla från Hutschenreuther. Minns att jag hade svårt att datera dem, men gissar nog på tiden kring 2:a världskriget. Har inte lyckats hitta någon information om att Rörstrand sysslat med inköp av halvfabrikat.

                              Comment

                              Working...
                              X