Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad har jag köpt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Vad har jag köpt?

    Hejsan!

    Varit på loppis idag och köpt något som jag inte vet vad det är, tror att det heter studiohand som det är märkt med.

    Skulle vilja veta vad det är för något om någon har någon ide.

    Hälsningar ingbi

    Click image for larger version

Name:	20180714_211959.jpg
Views:	1
Size:	61,7 KB
ID:	687615Click image for larger version

Name:	20180714_211945.jpg
Views:	1
Size:	64,1 KB
ID:	687616

  • #2
    Det är en blomdekoration från Gabriel keramik. Det är ett G som stämpel.

    Med Vänliga Hälsningar
    DU

    Comment


    • #3
      DU har ju helt rätt, men kan ju annars utveckla lite, "studiohand" är den målade hand som användes vid Gustafsbergs studio. Den har alltså inget med denna märkning att göra.

      Det är också så att G:et med treudd egentligen ursprungligen var Gabriel Burmeisters egen signatur. Han använde den som signatur på de varor han tillverkade åt Bofajans och Uppsala-Ekeby (då kombinerat med deras fabriksmärken) innan han startade Gabriel Keramik. Men den här är som sagt tillverkad vid Gabriel. Stämpeln med G:et skall ha använts fram till 1958.
      Last edited by FBQ; 2018-07-14, 22:15.

      Comment


      • #4
        Tackar för båda svaren, jag lekte lite med tanken att det är en sådan som man lägger i botten på en vas eller skål för att få blommorna snyggt placerade när man gör en dekoration.

        Riktigt bra att du skrev om studiohand som jag fått för mej att det hette.

        ingbi

        Comment


        • #5
          Den kallas blomhållare och är till för snittade blommor, och ska egentligen ha en skål med samma glasyr.
          Tillkomsttiden är 1930-tal från Gabriel-Verken. Namnet Gabriel-Keramik tillkom först i början av 1980-talet.

          Comment

          Working...
          X