Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blå glaskaraff, väldigt gammal eller ny?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Blå glaskaraff, väldigt gammal eller ny?

    Efter långt funderande köpte jag denna på en loppis idag. Glasmassan påminner mycket om sådan jag har hanterat från 1700-tal och tidigt 1800-tal på auktionsvisningar och modellen är från den tiden. Men är den gammal eller nytillverkad i gammal stil? Fotringen har ett slitage som skulle kunna tala om viss ålder. Slitaget är dock lite ojämnt på grund av en ojämnhet som gör att karaffen står lite ostadigt, något som i sig kanske kan tala för att föremålet inte är så gammalt. Vad säger ni? Höjden är ungefär 17.5 cm.
    Bifogade filer

  • #2
    Jag tycker inte formen pekar på europeskt 1700-tal, snarare på orienten. Är inte särskilt bra på orentaliskt glas, och hur man bedömmer ålder på glas därifrån.

    Comment


    • #3
      Jag har nog inga problem med att modellen skulle vara europeiskt (nordiskt) 1700-tal, hyfsat liknande modeller har jag sett tidigare. Det enda kruxet modellmässigt som jag ser är att halsen inte har någon krage.

      Comment


      • #4
        Har de haft lika liten och högt placerad hänkel?

        Comment


        • #5
          Lite svårt att säga eftersom jag bara utgår från minnet. När jag nu letar efter exempel är det svårt att hitta någon riktigt nära (vilket kanske talar för din tanke om att modellen inte är nordisk), men denna nyproduktion efter 1700-talsförlaga har en del gemensamma drag https://shop.scanglas.se/produkt/lit...p-och-handtag/ .

          Comment


          • #6
            Jag tycker inte formen stämmer med de 1700-talskannor jag sett. Sedan är jag kanske fel ute med att det är en orientalsk kanna, det skulle ju kunna vara en tolkning av en 1700-talskanna.

            Jag tror inte på den som gammal, men vi får väl se om andra vill uttala sig. Glasmassa tycker jag är svårbedömd på fotografi, den är ju vanligen ganska svårbedömd även i glödlampsupplysta butiker. Jag tycker dock att den verkar för dålig, det känns som blåsorna och missfärgningen är avsiktlig.

            Comment


            • #7
              Slitaget på foten är inte alls 1700 tal iaf..

              Comment


              • #8
                Ja, det är den möjliga invändningen jag har mot glasmassan också, att den nästan har lite för mycket lusor, vilket ju ibland kan ske när man försöker efterlikna gammalt glas. Slitaget på foten tycker jag dock är fullt jämförbart med de glas från 1700-talet/tidigt 1800-tal jag brukar hantera.

                Min utgångspunkt när jag är osäker om åldern brukar vara att det inte är gammalt, och så får det väl bli den här gången också, men jag kanske tar fram den och visar nån kunnig i framtiden.

                Comment


                • #9
                  För jämförelse kan följande länk vara intressant https://www.tradera.com/item/341178/...view-item-main .

                  Comment

                  Working...
                  X