Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd märkning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Okänd märkning

    Hittade den här idag och köpte den då jag blev nyfiken på märkningen som jag aldrig sett tidigare. Vet ju inte om den är svensk men då den är osvikligt lik andra svenska krukor tror jag ju ändå mest på det. Click image for larger version

Name:	20180712_141945.jpg
Views:	1
Size:	65,9 KB
ID:	687582Click image for larger version

Name:	20180712_141957.jpg
Views:	1
Size:	73,3 KB
ID:	687583

    Ser mest ut som P B, möjligen F B.

  • #2
    F B skall det nog vara.

    Krukan ser ju ur att vara från senast tidigt 1900-tal, men signeringen något senare.

    Den jag kommer att tänka på är Folke Billander, men han var ju verksam först under mitten av 1900-talet.

    Click image for larger version

Name:	kruka.jpg
Views:	1
Size:	53,1 KB
ID:	568802

    Comment


    • #3
      Ja, jag tyckte ju att dem var väldigt lik UE, Örebrofajans och Nittsjökrukor från tidigt 1900-tal. Den kan ju alltid vara senare men den är i så fall väldigt lik äldre krukor.

      Jag skall kolla upp Folke Billander, vet du om han gjort några snarlika saker?

      Comment


      • #4
        Letade lite men hittade egentligen inget bekräftat att Billander gjort liknande eller att han använt en sådan stämpel. Hittade docl dem här http://precisensan.com/antikforum/sh...pst%E4mplad-FB som har en väldigt snarlik stämpel. Det verkar inte bekräftat att det är Bilander men den skålen förefaller ju uppebart senare och antyder att krukan kanske är nyare.


        Ser att Billander jobbade som drejare vid UE från 1921 så han kanske är en god kandidat trots allt.
        Last edited by FBQ; 2018-07-13, 14:58.

        Comment

        Working...
        X