Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar kring dateringar av (servis)glas, och betydelsen av densamma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    odelberg hos Steenberg

    På sid 82 börjar redogörelser fr sekelskifteskataloger (Kristallglasbruken 1904 är en av dem).
    Sidan 83, nederst:
    Click image for larger version

Name:	steenberg-s83-odelberg.jpg
Views:	1
Size:	66,3 KB
ID:	568877

    - skulle texten vara svårläst: "Enligt uppgift från överläkare Axel Odelberg, Östersund, skulle servisen "Odelberg" ha beställts av dennes farfar omkrig 190 vid Kosta. Beställningen torde ha gjorts eftr glas från Cedersbergs glasbruk."
    (trots en diger källförteckning förekommer ingen bättre källspecifikation för den anekdoten - men det förefaller som om Odelberg först dyker upp i Kristallbrukens katalog 1904. Vi har inte sett den katalogen)

    På sedan 86 (kvar i samma kataloger) finner vi både Persigny och något som heter Sylvia, som för mig tydligt ser ut som en variant av exportservisen Pall Mall:
    Click image for larger version

Name:	steenberg-s85-persigny.jpg
Views:	1
Size:	41,5 KB
ID:	568878

    Boken heter Svenskt adertonhundratals glas och utgör Elisa Steenbergs (född Hald) doktorsavhandling i konsthistoria från år 1952.

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Kerstinfroberg Visa inlägg
      På sid 82 börjar redogörelser fr sekelskifteskataloger (Kristallglasbruken 1904 är en av dem).
      Sidan 83, nederst:
      [ATTACH]171431[/ATTACH]

      - skulle texten vara svårläst: "Enligt uppgift från överläkare Axel Odelberg, Östersund, skulle servisen "Odelberg" ha beställts av dennes farfar omkrig 190 vid Kosta. Beställningen torde ha gjorts eftr glas från Cedersbergs glasbruk."
      (trots en diger källförteckning förekommer ingen bättre källspecifikation för den anekdoten - men det förefaller som om Odelberg först dyker upp i Kristallbrukens katalog 1904. Vi har inte sett den katalogen)

      På sedan 86 (kvar i samma kataloger) finner vi både Persigny och något som heter Sylvia, som för mig tydligt ser ut som en variant av exportservisen Pall Mall:
      [ATTACH]171432[/ATTACH]

      Boken heter Svenskt adertonhundratals glas och utgör Elisa Steenbergs (född Hald) doktorsavhandling i konsthistoria från år 1952.
      "Torde" Där blir det direkt osäkert. Vet inte ens om Cedersberg har gjort såna här glas. Dem kanske har tillverkats sedan 1845, men kanske har modifierats något för att till slut bli Odelberg. Bara för att spekulera...

      Comment


      • #18
        Fördjupade mig lite mer i ämnet. Odelberg tillverkades alltså på beställning av familjen Odelberg under början av 1900-talet.
        Antingen så är 1845 en felskrivning eller så syftar dem möjligen på själva modellen som sådan, och inte Odelberg. Dock så kan Odelberg glasen kommit till ett tiotal år innan de beställdes enligt en expert. Möjligen till utställningen i Stockholm 1897 eller 1909.
        Last edited by Ungfyndaren; 2018-07-20, 09:45.

        Comment


        • #19
          René

          Ursprungligen postat av Ungfyndaren Visa inlägg
          Cassimirsborgs glas som modellen baseras på, gjordes redan på 1700-talet. Så det är mycket riktigt en kopia av en en äldre servis.
          Tror Gullaskruv tillverkade dessa under namnet Rene`

          Comment


          • #20
            Dr Odelbergs hederspris

            Ursprungligen postat av Ungfyndaren Visa inlägg
            Fördjupade mig lite mer i ämnet. Odelberg tillverkades alltså på beställning av familjen Odelberg under början av 1900-talet.
            Antingen så är 1845 en felskrivning eller så syftar dem möjligen på själva modellen som sådan, och inte Odelberg. Dock så kan Odelberg glasen kommit till ett tiotal år innan de beställdes enligt en expert. Möjligen till utställningen i Stockholm 1897 eller 1909.
            Hej!
            Som lite kuriosa kan jag visa denna silverplakett som sitter på en gevärskolv jag ärvt efter min morfar som vunnit den 1932 .😀har använts vid älgjakt sedan 1985 dessutom , dock med annan mer anpassad kolv......
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av Surmasen Visa inlägg
              Tror Gullaskruv tillverkade dessa under namnet Rene`
              http://precisensan.com/antikforum/sh...sk%E5lar/page2
              Det stämmer. Dock så menar jag att Cassimirsborgs glasbruk tillverkade ”harlequinmönstret” (som Odelberg baseras på) och inte gräddkannan på bilden. Harlequinmöstret har ju gjorts i flera olika länder, så vi var inte ensamma om det...

              Med Vänliga Hälsningar
              DU

              Comment

              Working...
              X