Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Monica Backström konstglas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Monica Backström konstglas

    Hej alla glasvänner!

    Jag söker tips och information kring Backströms alster i allmänhet, men "Tonga" och "Taiga" -serien i synnerhet! Även tips på var jag kan finna produktkataloger och läsvärd litteratur uppskattas!

    Sedan får ni väldigt gärna visa bilder på erat glas från Monica, allt är välkommet!

    Här nedan kommer lite bilder från min lilla samling.
    Väntar dock på ett Taiga-fat, Tonga-vas och en "häxboll" med otålig, spänd förväntan!

    Mvh Skogens Click image for larger version

Name:	20180705_102040.jpg
Views:	1
Size:	43,6 KB
ID:	687512Click image for larger version

Name:	20180629_164800.jpg
Views:	1
Size:	29,6 KB
ID:	687513Click image for larger version

Name:	20180705_102104.jpg
Views:	1
Size:	37,8 KB
ID:	687514


    Edit:
    Lyckas alltid få höger hörn avskalat på bilderna och får därför inte med alla/hela objekt, vad beror detta på och vad gör jag fel?
    Last edited by Skogens; 2018-07-05, 13:19.

  • #2
    Bilderna är för stora, prova att minska ner dom till 75%, det bruka jag göra.
    Last edited by Maria; 2018-07-05, 19:14.
    I’m a real mean bitch!

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
      Bilderna är förstora, prova att minska ner dom till 75%, det bruka jag göra.
      Tack för tipset!
      Men går det göra det direkt i pes eller måste jag göra det separat innan post?
      Mvh!

      Tillägg: Jag använder bara telefon och inte dator..

      Comment


      • #4
        Oj, det vet jag inte, jag redigerar mina på datorn.

        I’m a real mean bitch!

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
          Sedan får ni väldigt gärna visa bilder på erat glas från Monica, allt är välkommet!

          Hej!

          de flesta har nog redan hittat denna länk men jag lägger in den ändå, den hör ju så att säga till ämnet


          Jag har inte mycket att visa upp. Ett ägg och en svamp som jag fick i present för ca 40 år sedan.
          Bifogade filer
          Last edited by alegni; 2018-07-05, 19:40.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
            Hej!

            de flesta har nog redan hittat denna länk men jag lägger in den ändå, den hör ju så att säga till ämnet


            Jag har inte mycket att visa upp. Ett ägg och en svamp som jag fick i present för ca 40 år sedan.
            De var mkt fina och det var ett stort ägg! Hur högt är det? Tack för länken, perfekt tips!

            Jag fick hem min Tonga-vas och mitt Taiga-fat igår, båda överträffade mina förväntningar och jag blev oerhört glad!
            Fatet har en diameter på ca 39 cm och vasen är 27 cm hög.
            Om någon kan bistå med information kring sortimentet av Taiga och Tonga, samt tips på bra litteratur, kataloger, etc, så mottages det tacksamt!
            Jag har "M.Backström 1993-2001", av Gunilla Petri. Den kan jag rekomendera iaf!

            Mvh Skogens
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
              De var mkt fina och det var ett stort ägg! Hur högt är det?


              Fina saker du visar upp, grattis!


              Ägget är ca 18,5 cm högt.

              Comment


              • #8
                Hej Skogens,

                Har du denna länk till Designarkivet? Här finns en del Monica Backström



                Här kommer bilder på en alldeles underbar brevpress som jag inte kunde motstå.

                brevpress: Crystal Buds
                år: 1996
                storlek: 9 cm x 10 cm
                signerad: 7292010 KOSTA BODA MONICA BACKSTRÖM LIM 500 EX
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Dem där skålarna av henne (tonga variant) har jag sett i kring 8 olika färger. Möjligen så kom några av färgerna aldrig ut på marknaden, fast det hade gjorts en mängd olika. (Dem jag såg låg i ett arkiv där dem troligen legat sen dem gjordes)
                  DU

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                    Hej Skogens,

                    Har du denna länk till Designarkivet? Här finns en del Monica Backström



                    Här kommer bilder på en alldeles underbar brevpress som jag inte kunde motstå.

                    brevpress: Crystal Buds
                    år: 1996
                    storlek: 9 cm x 10 cm
                    signerad: 7292010 KOSTA BODA MONICA BACKSTRÖM LIM 500 EX

                    Helt fantastisk brevpress Alegni!
                    Stort tack för presentation och bilderna, samt även tack för länken till Designarkivet!


                    Här har det tillkommit många nya föremål och jag har 2 objekt ur "Athena" som nämns i länken, så det kanske blir en bra start.

                    Den stora är osignerad tyvärr, men karaffen är signerad: Kosta Boda 88919 M.Backström.

                    Mvh Skogens
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Ungfyndaren Visa inlägg
                      Dem där skålarna av henne (tonga variant) har jag sett i kring 8 olika färger. Möjligen så kom några av färgerna aldrig ut på marknaden, fast det hade gjorts en mängd olika. (Dem jag såg låg i ett arkiv där dem troligen legat sen dem gjordes)
                      DU
                      Det här är mkt intressant tycker jag!
                      Jag har noterat minst 2 föremål med avvikande färg på nätet och det har förbryllat mig en hel del, den första såg mest bara smutsig ut tex.
                      Men jag vet inte om jag sett annat än grön, "blå-lila".. Vad såg du för variationer, minns du något exempel?

                      Mvh Skogens

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                        Det här är mkt intressant tycker jag!
                        Jag har noterat minst 2 föremål med avvikande färg på nätet och det har förbryllat mig en hel del, den första såg mest bara smutsig ut tex.
                        Men jag vet inte om jag sett annat än grön, "blå-lila".. Vad såg du för variationer, minns du något exempel?

                        Mvh Skogens
                        Minns inte vilka färger jag såg. Det var en massa mer än bara det, bland annat skulpturer och sådant av just henne. Får ta kort på det nästa gång jag är där nere och kikar igen.

                        DU

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Ungfyndaren Visa inlägg
                          Minns inte vilka färger jag såg. Det var en massa mer än bara det, bland annat skulpturer och sådant av just henne. Får ta kort på det nästa gång jag är där nere och kikar igen.

                          DU
                          Tack, gör gärna det, för det hade varit väldigt intressant att se!

                          Mvh!

                          Comment


                          • #14
                            Här kommer några föremål ur serien "Fantasia", nummer 59601 och 59602.

                            Mvh Skogens
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Jag fortsätter med serien "Fantasia" och en vacker liten vas, med ett lite avvikande nr och signering.
                              Jag tar tacksamt emot tankar och tips kring detta!

                              Det verkar stå: "8808/500 Kosta Boda M.Backström 1995" (uork bör betyda Kosta..)

                              Avslutar med en stor fin vas, nr 49602.
                              Den är ca 28 cm hög och väger drygt 2 kilo.

                              Mvh Skogens
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X