Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Nyköping............... - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nyköping...............

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Nyköping...............

    .....nu har man två från Nyköping, ristade med samma
    skrivstil efter vad jag kan se, är ju inte grafolog tyvärr.
    Hänklarna påminner ju om Hagaström och denna typ kan
    kanske vara lite typisk för det tidiga 1900-talet.
    Jämför gärna hur Nyköping är ristat på "Högbrunnaren".


    Bifogade filer

  • #2
    Oj då, verkligen en häftig sak!

    Gissar att även denna är tillverkad i verkstaden vid Högbrunn, men något krukmakarnamn kan jag inte spekulera i.

    Hoppas att jag även får använda denna bild till en kommande dokumentation.

    Comment


    • #3
      Är det den enda andra med Nyköpingsmärkning du sett än?

      Comment


      • #4
        Dubbelt Nyköping

        Svar ja gärna och ja endast dessa två.

        En bild på dom tillsammans och dessutom
        en bild på märkningens likhet.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Tack för det, prylsnubben!

          Nog verkar det vara högst sannolikt att det är samma hand som signerat de båda Nyköpings-skapelserna, och då även tillverkat dem.

          Grattis till ännu ett fint fyndköp.

          Comment


          • #6
            Tycker egentligen att det finns viss skillnad i skrivsättet. Men, jag är inte grafolog och därtill är ju frågan om två helt oberoende verkstäder i Nyköping skulle ha märkt så snarlikt någorlunda nära i tid av en tillfällighet. Man kan ju bara hoppas att fler kan dyka upp.

            Comment


            • #7
              Viss skillnad finns det väl jämt på sånt som är skrivet för hand, eller........?
              Ännu större om det handskrivna är ristat i lera kantänka, känner mig ganska
              säker på att det är samma hand som ristat Nyköping på båda förmålen och
              dessutom då även samma krukmakares händer som drejat desamma.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Viss skillnad finns det väl jämt på sånt som är skrivet för hand, eller........?
                Ännu större om det handskrivna är ristat i lera kantänka, känner mig ganska
                säker på att det är samma hand som ristat Nyköping på båda förmålen och
                dessutom då även samma krukmakares händer som drejat desamma.
                jag tycker att k:t och p:t på den ena är öppet gjorda, medan de på den andra är mycket skarpare och k:et har en knorr som på äldre skrivstils-k. Samma sak är n:et mer rundat på den ena och skarpare på den andra. Vanligen har man ju en stil. Sedan kan man ju ändra sin skrivstil, särskilt om det är några år emellan. Jag är som sagt inte personen att avgöra.

                Comment


                • #9
                  Det typiska som är lite speciellt kännetecknande i mitt sätt att se
                  är det låååånga raka strecket från y-ets avslutning upp till k-ets början,
                  men vem är väl jag att....................kanske alla skriver så även FBQ.

                  Comment


                  • #10
                    Vet ej, kanske inte så rakt, skall testa att skriva Nyköping. Hursomhelst känns det ändå som det finns förhållandevis höga odds att det är samma person, och den exakta nivån på det oddset kanske inte är det viktigaste.

                    Men har du mu hittat två föremål måste det ju finnas fler bevarade. Det gäller bara att hitta dem...

                    Comment


                    • #11
                      Vem vet inte jag, vem vet inte Du......(Lisa Ekdahl.
                      Jag har en känsla av att en grafolog tittar på likheterna
                      i första hand eftersom olikheterna är i legio, däremot flnns
                      ju likheten endast i ett mer begränsat antal.
                      Apropå olikheter, titta på g-na i Högbrunn och Nyköping på
                      samma föremål, ganska olika vilket borde stärka min teori.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        Vem vet inte jag, vem vet inte Du......(Lisa Ekdahl.
                        Jag har en känsla av att en grafolog tittar på likheterna
                        i första hand eftersom olikheterna är i legio, däremot flnns
                        ju likheten endast i ett mer begränsat antal.
                        Apropå olikheter, titta på g-na i Högbrunn och Nyköping på
                        samma föremål, ganska olika vilket borde stärka min teori.
                        Ja. Här ser det ut som skrivaren gjort en paus i skrivandet efter g:et i Hag och sedan börjat om med brunn, inte riktigt fogat samman dem och det är därför g:et blivit annorlunda. Men, det visar ju samtidigt att samma person kan skriva bokstäver på helt olika sätt. Konstaterar ju att även jag formar mina g olika beroende på vilken bokstav jag tänkt mig skriva därnäst. Men säkert spelar lerans konsistens, vilket "ritstift" man har att rista med osv. roll för hur bokstäverna kommer att se ut.

                        Jag skall i alla fall komma ihåg att leta Nyköpingsmärkta saker. Oddsen är nog inte så stora, jag tror inte jag kommer att leta på rätt ställen men försöka duger. Men om tillräckligt många råkar springa på tråden så borde ju någon förr eller senare kunna visa ett alster till.

                        Comment


                        • #13
                          Kanske att Pettersson förutom krukor även fabricerade prydnadskeramik.

                          Eskilstuna-Kuriren 1895-05-31

                          Click image for larger version

Name:	Nyköping drejare.jpg
Views:	1
Size:	35,6 KB
ID:	568786


                          Hrr krukmakare gifven akt!
                          En nykter dräjare erhåller nu genast
                          plats hos F.A. Pettersson, Västra Kvarn-
                          gatan 13, Nyköping.
                          Last edited by Bengt H.; 2018-07-10, 15:29.

                          Comment


                          • #14
                            Kanske i närheten iaf. Högbrunn låg ju nära inpå Västra Kvarngatan
                            vad jag förstår. Krukmakarna var ganska många i Nyköping vid den
                            tiden enligt Nyköpings historiska källor.
                            Dräjaren av min kruka var nog ändå lite på örat med tanke på hur
                            vridna hänklarna blev........he he.

                            Comment


                            • #15


                              Verkstaden kan ju ha funnits i Högbrunn innan det blev några människor kyrkobokförda där, alltså innan området har gått att återfinna i kyrkoarkiven (husförhörslängden).

                              För Pettersson var det som sagts inte så långt att traska iväg dit från sin bostad vid nr 23-24 i 1.a kvarteret (Västra Kvarngatan 13)

                              Comment

                              Working...
                              X