Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Handmålat Björkshult glas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Handmålat Björkshult glas

    Hej!
    Detta glas återfann jag idag under ett besök i garaget. Frågan jag länge ställt mig är hur gammal den är och eventuell formgivare till den. Skulle vara jättekul med information om dem!

    Alla svar välkomnas tacksamt!
    DUClick image for larger version

Name:	IMG_1029.jpg
Views:	1
Size:	151,5 KB
ID:	687490Click image for larger version

Name:	IMG_1031.jpg
Views:	1
Size:	151,0 KB
ID:	687491Click image for larger version

Name:	IMG_1032.jpg
Views:	1
Size:	67,0 KB
ID:	687492

  • #2
    Denna är gjord för ca 15 år sedan. Ibland finns det en datering vid det målade motivet. Men inte alltid. Man drev vid tiden ett projekt på gamla bruket där glasmålning var en av aktiviteterna. Det var några damer som satt och målade. Detta höll igång några år. Någon formgivare, i vanlig mening, finns inte. Motivet/målningen är ju utifrån den som målat just detta, just då. Själva glaset är inte heller gjort på bruket. En hel del var import. Sorgligt nog lyckades någon hitta gamla etiketter och satte på dem. Egentligen ett hån mot det gamla bruket men man tyckte väl det var fyndigt då. Blir förvirrande idag.
    Detta är alltså inget riktigt björkshultsglas.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Renius Visa inlägg
      Denna är gjord för ca 15 år sedan. Ibland finns det en datering vid det målade motivet. Men inte alltid. Man drev vid tiden ett projekt på gamla bruket där glasmålning var en av aktiviteterna. Det var några damer som satt och målade. Detta höll igång några år. Någon formgivare, i vanlig mening, finns inte. Motivet/målningen är ju utifrån den som målat just detta, just då. Själva glaset är inte heller gjort på bruket. En hel del var import. Sorgligt nog lyckades någon hitta gamla etiketter och satte på dem. Egentligen ett hån mot det gamla bruket men man tyckte väl det var fyndigt då. Blir förvirrande idag.
      Detta är alltså inget riktigt björkshultsglas.
      Vad man kunde bli lurad! Jaja, det är tur det finns folk som vet.
      Jag tycker dem är rätt så trevliga ändån (vi har ett till), så man får väl uppskatta det estetiska och inte det historiska .

      Comment

      Working...
      X