Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pantograferade och ett guillocherat glas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Ursprungligen postat av Kerstinfroberg Visa inlägg
    [ATTACH]171389[/ATTACH]

    Också fristående "stjärnor" kunde göras med Kutzschers grejor:

    [ATTACH]171390[/ATTACH]

    [ATTACH]171391[/ATTACH]

    såhär ser den ut i verkligheten (monterad)

    [ATTACH]171392[/ATTACH]
    (Hur en ska göra för att skapa de fristående stjärnorna är, för mig, obegripligt, dock...)

    Anledningen till att jag hela tiden tjatar om just Kutzschers apparater är att vi faktiskt har en så'n: vi vet det därför att den är märkt. När en har ett namn blir det plötsligt möjligt att söka vidare - och så fann vi de två katalogerna.

    Vi vet emellertid att det fanns många fler tillverkare av guillocheringsmaskiner, men har inte kunnat finna ut några namn. Vår andra maskin är uppenbart tillverkad av någon annan - men utan märkskylt är det omöjligt att söka...
    Ingen liten montering direkt, för en sån liten dekor...

    Comment


    • #47
      Ursprungligen postat av Ungfyndaren Visa inlägg
      Om ni misstycker att jag försöker engagera mig, driva trådar och uppskatta folks hjälp, säg då gärna till!
      Just nu har jag inte mycket annat att pyssla med, då mitt liv tog en vändning nyligen.
      Därför försöker jag få mina tankar på något annat genom att vara här och engagera mig i mitt intresse.
      Utan engagerade medlemmar och nya inlägg med tankar och funderingar, dör ju ett forum. Förstår inte vad som ligger bakom den tidigare rösten, men den gör i alla fall mig illa berörd och lite arg. Själv älskar jag engagemang och gemensamt utbyte! Tack för att du engagerar dig.

      Comment


      • #48
        till sist: Kerstin från inlägg 26

        3 plåtar på den också.

        nr 103b, med 2 rapporter (nedtill på plåten)
        Click image for larger version

Name:	103b-kerstin-2-rapp-web.jpg
Views:	1
Size:	111,2 KB
ID:	568860

        nr 113b
        Click image for larger version

Name:	113-kerstin-1-rapp-web.jpg
Views:	1
Size:	87,1 KB
ID:	568861

        nr 133b
        Click image for larger version

Name:	133-kerstin-1-rapp-web.jpg
Views:	1
Size:	98,6 KB
ID:	568862

        Mönstret finns 6 ggr runt glaset. Vi har 3-4 mönster som förekommer med dels 1 rapport, dels 2. Varför? Det enda vi kan komma på är att det går att göra med (i dethär fallet) antingen 6 nålar monterade, eller med 3 nålar monterade.
        Andra tankar om det?

        Bild ur en katalog:
        Click image for larger version

Name:	frasc-rev-kerstin-alt.jpg
Views:	1
Size:	137,2 KB
ID:	568863

        Finns med klar och grön cuppa.
        (Vi har också sett ett likörglas med oslipat ben. Vi gissar att det är ett "byxat" exemplar, eventuellt efter det ratats i avsyningen)

        Comment


        • #49
          pantografer och andra etsmaskiner i Sverige

          För den som eventuellt inte totaltröttnat på nördiga fakta om etsmaskiner:

          vi på BGM har försökt göra en tidslinje över dessa (två?) typer av etsmaskiner, så gott vi kunnat. Den finns här.

          De uppgifter som vi inte funnit i tryckta böcker eller andra "officiella" trycksaker kommer huvudsakligen från Ekeberga hembygdsförening (Kosta ligger i Ekeberga församling)
          Den Eric Karlsson som förekommer var byggmästare i Kosta, till hobby hade han att nedteckna Kostas utveckling. Det resulterade i en ca 5 cm tjock pärm med maskinskrivna sidor. Eric Karlsson skrev flitigt i Ekeberga hembygdskrönika, och anses av föreningen som mycket trovärdig. Mycket av det han skriver om hände före hans egen tid - men det är inte otroligt att han har belägg i bruksböcker mm.
          Hela Kostas arkiv skickades till Emmabodabygdens arkivförening för katalogisering för ett par år sedan. När de blir färdiga ska vi försöka kontrollera Karlssons uppgifter, men än så länge är materialet alltså oåtkomligt.


          - ps - jag väntar mig verkligen inte kommentarer/applåder för vartenda inlägg...

          däremot vore det kul om det är nån som känner igen dessa http://precisensan.com/antikforum/sh...heter-servisen

          eller dessa http://precisensan.com/antikforum/sh...idigt-1900-tal

          eller något av de glas-med-plåt som vi visar i vår blogg - https://bergdala-museum.blogspot.com...-med-pl%C3%A5t

          Comment


          • #50
            Ursprungligen postat av Kerstinfroberg Visa inlägg
            3 plåtar på den också.

            nr 103b, med 2 rapporter (nedtill på plåten)
            [ATTACH]171393[/ATTACH]

            nr 113b
            [ATTACH]171394[/ATTACH]

            nr 133b
            [ATTACH]171395[/ATTACH]

            Mönstret finns 6 ggr runt glaset. Vi har 3-4 mönster som förekommer med dels 1 rapport, dels 2. Varför? Det enda vi kan komma på är att det går att göra med (i dethär fallet) antingen 6 nålar monterade, eller med 3 nålar monterade.
            Andra tankar om det?

            Bild ur en katalog:
            [ATTACH]171396[/ATTACH]

            Finns med klar och grön cuppa.
            (Vi har också sett ett likörglas med oslipat ben. Vi gissar att det är ett "byxat" exemplar, eventuellt efter det ratats i avsyningen)
            Jag har inte hört ordet rapport i det här sammanhanget förut. Vad betyder det i det här fallet?
            Tack

            Comment


            • #51
              mönsterrapport

              en mönsterrapport är den "minsta gemensamma nämnaren" som det brukade heta i mellanstadiematematiken.

              Alltså: den röda linjen avdelar rapporterna.

              de två rektanglarna visar var rapport för sig (bortsett från millimetrarna som måste vara där för att strecken ska synas)
              Click image for larger version

Name:	103b-kerstin-2-rapp-descr.jpg
Views:	1
Size:	92,5 KB
ID:	568867

              Om du räknar "blommorna" kommer du att hitta 6 st runt glaset.

              Alltså: antingen kan du använda 6 nålar på varje pantografplats, och rita en rapport (var rapport ritar på 360/6=60 grader runt periferin), ELLER kan du använda 3 nålar (var nål rör sig 360/3=120 grader runt periferin), MEN då måste du rita båda rapporterna, för att resultatet ska bli 6 blommor runt periferin på glaset.

              I sådana sammanhang KAN det vara bra att planera efter tänkt produktion: antag att du ska producera x tusen st av nå't glas med mönster runt, och så vill chefen ha (säg) 250 Kerstin "inemellan" - då är det ju jättebra att ha en "dubbel-plåt" att ta till: du slipper montera 3x24=72 nålar som alldeles strax ska tas bort igen.

              Comment


              • #52
                Ursprungligen postat av Kerstinfroberg Visa inlägg
                en mönsterrapport är den "minsta gemensamma nämnaren" som det brukade heta i mellanstadiematematiken.

                Alltså: den röda linjen avdelar rapporterna.

                de två rektanglarna visar var rapport för sig (bortsett från millimetrarna som måste vara där för att strecken ska synas)
                [ATTACH]171404[/ATTACH]

                Om du räknar "blommorna" kommer du att hitta 6 st runt glaset.

                Alltså: antingen kan du använda 6 nålar på varje pantografplats, och rita en rapport (var rapport ritar på 360/6=60 grader runt periferin), ELLER kan du använda 3 nålar (var nål rör sig 360/3=120 grader runt periferin), MEN då måste du rita båda rapporterna, för att resultatet ska bli 6 blommor runt periferin på glaset.

                I sådana sammanhang KAN det vara bra att planera efter tänkt produktion: antag att du ska producera x tusen st av nå't glas med mönster runt, och så vill chefen ha (säg) 250 Kerstin "inemellan" - då är det ju jättebra att ha en "dubbel-plåt" att ta till: du slipper montera 3x24=72 nålar som alldeles strax ska tas bort igen.
                Ok, det var en välförståelig förklaring!

                Comment


                • #53
                  Ny dag, nytt skåpsfynd

                  Kikade i skåpen hemma och fann tre av dessa glas. Vad jag har förstått så är dem i serien Lina. Det är ingen puntel på någon av dem.Click image for larger version

Name:	C6CB7DAC-76BA-4A91-ACC8-1D4B9F29124F.jpg
Views:	1
Size:	113,7 KB
ID:	568880Click image for larger version

Name:	494C9A0C-45C5-4F0D-8CFB-097645DA41AB.jpg
Views:	1
Size:	66,9 KB
ID:	568881Click image for larger version

Name:	8399F0E8-CEE7-4305-B2CB-6B19F98F7DA6.jpg
Views:	1
Size:	49,5 KB
ID:	568882

                  Comment


                  • #54
                    Lina-familjen

                    efter ett tag har jag döpt dem till "Lina-familjen"

                    Comment


                    • #55
                      Detta glas har jag två av. De är ur serien Queen från Pukeberg. Enligt mitt tycke så är den här serien bland dem snyggaste med pantograferat mönster. Meanderbården talar art deco språket.

                      Click image for larger version

Name:	DB95F43B-4117-4D9C-9C4B-ED96446F820B.jpg
Views:	1
Size:	77,9 KB
ID:	568885Click image for larger version

Name:	053B331F-0892-425B-911C-B81B72EA5E4F.jpg
Views:	1
Size:	75,3 KB
ID:	568884
                      Last edited by Ungfyndaren; 2018-07-19, 19:51.

                      Comment


                      • #56
                        Pokal 24cm hög
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #57
                          Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                          Pokal 24cm hög
                          Den var snygg! Vet Ni något om den?

                          Comment


                          • #58
                            Hitta två glas med kantig fot
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #59
                              Ursprungligen postat av Ungfyndaren Visa inlägg
                              Den var snygg! Vet Ni något om den?
                              Jag vet ingeting

                              Comment


                              • #60
                                Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                                Hitta två glas med kantig fot
                                Det vänstra är i samma serie som dricksglaset, dvs Queen. Det högra är något skymt/otydligt. En närbild på dekoren skulle vara kul.
                                Last edited by Ungfyndaren; 2018-07-20, 16:59.

                                Comment

                                Working...
                                X