Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre tennstämpel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Äldre tennstämpel

    Frågar åt en bekant som röjer dödsboet efter sina föräldrar. Denna tennkanna, verkar vara slagen i ett stycke, förutom hänkeln då . Enligt ägaren har den funnits med från hennes morföräldrars hem i början av 1900-talet allra minst. Känner ngn igen. Är inte hemma på tenn o stämplar men min bekant kan å andra sidan inte hantera en dator. Tacksam försvar. Kannan är 13 cm hög.Click image for larger version

Name:	DSC09661.jpg
Views:	1
Size:	65,4 KB
ID:	687450Click image for larger version

Name:	DSC09663.jpg
Views:	1
Size:	79,2 KB
ID:	687451Click image for larger version

Name:	DSC09660.jpg
Views:	1
Size:	98,1 KB
ID:	687452Click image for larger version

Name:	DSC09659.jpg
Views:	1
Size:	78,8 KB
ID:	687453Click image for larger version

Name:	DSC09662.jpg
Views:	1
Size:	75,8 KB
ID:	687454
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Funderar nu på om det överhuvudtaget är tenn, det är ganska hårt och inte kan man ritsa med nageln och skapa ett märke. Olika tennhalter skapar kanske olika hårdhet i metallen?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Förmodligen s.k. "brittaniametall".

      Comment


      • #4
        Har haft föremål i Brittaniametall men den här tycker jag inte stämmer in. Kan inte se ngn formskarv. ???????
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Den verkar ju förkromad (elektrolytbehandlad), kanske skarven dolts av det.
          Last edited by prylsnubben; 2018-07-03, 00:20.

          Comment


          • #6
            Jag tror fortfarande på tenn eller tennlegering, det skall ju normalt inte gå att repa tenn med en nagel.

            Men jag känner mig tveksam rörande åldern. När är personen född och när levde dess morföräldrar?

            Comment

            Working...
            X