Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal ölsejdel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gammal ölsejdel

    Hej!
    Sprang på några gamla sejdlar idag. Dem känns rätt gamla eftersom det är småbubblor i och "streck" i glaset. Finns det någon som vet eventuell ålder på dessa?
    Tacksam för alla svar!Click image for larger version

Name:	IMG_0973.jpg
Views:	1
Size:	138,3 KB
ID:	687403Click image for larger version

Name:	IMG_0974.jpg
Views:	1
Size:	100,7 KB
ID:	687404Click image for larger version

Name:	IMG_0975.jpg
Views:	1
Size:	123,1 KB
ID:	687405
    DU

  • #2
    Nej, bubblorna och strecken är ganska typiska för äldre maskinblåst glas, även senare återskapar man ofta strecken i massan för att få den att likna handblåsta glas, men äldre maskinblåsta glas har ofta den här korniga ytan.

    Jag skulle tro att de är 1970-tal eller 1980-tal.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
      Nej, bubblorna och strecken är ganska typiska för äldre maskinblåst glas, även senare återskapar man ofta strecken i massan för att få den att likna handblåsta glas, men äldre maskinblåsta glas har ofta den här korniga ytan.

      Jag skulle tro att de är 1970-tal eller 1980-tal.
      Så pass nya...
      Där lärde man sig nåt nytt igen.
      Tack ska du ha!

      Comment


      • #4
        Hittade nu sejdeln, den är från 50-talet om inte flera glasbruk gjort den.

        Comment


        • #5
          Har den slipad fotrand? Då kan den vara 50-tal. Det syntes inte riktigt på bilden.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
            Har den slipad fotrand? Då kan den vara 50-tal. Det syntes inte riktigt på bilden.
            Det vet jag inte, har inte den tillgänglig nu. Men det tror jag väl inte. Osäker!

            Comment


            • #7
              Jag antog att den var maskinblåst, men om den är pressad för han kan den vara äldre. Då är den eftervärmd, och det brukar betyda att fotranden är slipad. Nu ser jag när jag tittar igen på bilderna att den faktiskt ser ut att ha slipad fotrand. Men du kan ju alltid dubbelkolla när du får fram den.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                Jag antog att den var maskinblåst, men om den är pressad för han kan den vara äldre. Då är den eftervärmd, och det brukar betyda att fotranden är slipad. Nu ser jag när jag tittar igen på bilderna att den faktiskt ser ut att ha slipad fotrand. Men du kan ju alltid dubbelkolla när du får fram den.
                Det ska jag göra!

                Comment

                Working...
                X