Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stekpanna från S.S Valhall torpederat 1940

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stekpanna från S.S Valhall torpederat 1940

    Hej!

    Jag har i min ägo en stekpanna med 3 ben som kommer från fartyget S.S Valhall som blev torpederat 1940 utanför England.


    Den är stämplad med 1995 och 541 samt skeppets namn.
    Diameter på pannans ytterkanter är 24,5cm.
    Benens höjd är 9cm

    Vad kan en sådan vara värd? Finns det fler prylar kvar efter detta skepp?

    Hoppas på hjälp!

    /DeVille
    Click image for larger version

Name:	SAM_1633.jpg
Views:	1
Size:	90,3 KB
ID:	687365Click image for larger version

Name:	SAM_1635.jpg
Views:	1
Size:	62,2 KB
ID:	687366Click image for larger version

Name:	SAM_1634.jpg
Views:	1
Size:	83,7 KB
ID:	687367

  • #2
    Är du säker på att den kommer från ett fartyg? Den är ju gjord för att stå över öppen eld och de fartygen hade ju vanlig spis. Sen lär den inte stå så stabilt på en spis i ett fartyg som rullar och stampar. Ser mer ut som den användes av SkogsmulleSkolan Valhall. Men.......de som vet bättre kan kanske förklara, jag spekulerar bara

    Comment


    • #3
      Här är en länk till ett fartyg som heter SS Valhall. Taget 1962...

      http://searcharchives.vancouver.ca/s...arge-alongside

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
        Här är en länk till ett fartyg som heter SS Valhall. Taget 1962...

        http://searcharchives.vancouver.ca/s...arge-alongside
        Ja, fast det måste vara fel, det där är ju ett motorfartyg.

        Comment


        • #5
          Inte sömansmässigt...

          Hallå,
          Till sjöss leker man inte med elden och öppen eldstad ombord på 1960-talet är uteslutet, eller vad säger du Ubbe?
          Kan tänka mig att pannan kommer från Hitlers privata och fruktade armé SS. Svartskjortorna.
          So long
          Kim

          Comment


          • #6
            Nja, mycket tveksamt här. Fartyget som torpederades 1940 hette ju för övrtigt då S/S Lilian Moller. Det var bara 1931-1933 fartyget hette S/S Valhall. Skulle nog vilja se någon koppling till faryget.

            SS tror jag inte heller på. Den här märkningen är ju ganska amatörmässigt gjord. SS och Wermacht var ju duktiga på att märka sina saker. Visst kan några soldater tagit till vara en panna de "hittat" för att bruka i fält men varför då märka den alls? Det riskerar ju bara att ge fienden information om vilka enheter som opererar i området om de hittar den. Någon SS division Valhall fanns ju inte heller. Det mesta som finns att köpa med SS anknytning att köpa därute är ju fejk.

            Men som sagt, det här behöver ju inte ha något med SS eller båtar att göra utan kan ju vara vad som helst.

            Comment


            • #7
              SS Valhall 31-33, därefter SS Lilian Moller under vilket namn hon torpederades 1940.

              Kan det vara mer komplicerat än att kocken i SS Lilian Molers byssa, efter övertagandet 33, rensade ur alla äldre kokkärl mm från SS Valhall och skaffade nytt, för vem f-n vill segla med gamla kockens skrot?

              Eller:
              Om vi nu kan stryka tyska SS ur rullorna, kan vi kanske istället kalla in in svenska SS - nämligen Stockholms Spårvägar, som kanske hade ett litet rastställe uppe vid Valhallavägen för bolagets förare och konduktörer där de kunde steka en bit mat åt sig på detta enkla redskap.

              Comment


              • #8
                Om den hade varit för en flottningbåt som ankrat upp för matlagning eller där arbetslaget kanske till och med gick iland för att äta hade det länns rimligt, men ett oceangående fartyg på 1930-talet känns stekpanna för öppen eld underligt.

                Det kan ju alltid finnas fler fartyg med namnet.

                Comment


                • #9
                  Är det annars omöjligt att tänka sig att det är Sveriges Scoutförbund (1912-1973) som det handlar om?

                  Valhall skulle mycket väl kunna vara ett scoutlag. Se nutida exempel nedan.

                  Comment


                  • #10
                    Intressanta teorier.

                    Det som gör att jag ändå är inriktad på sjöfarten är att den som bodde i huset där denna återfanns.
                    Han var tidigare engagerad fackligt inom sjöfarten och av någon anledning hade han diplomat-status.

                    Han samlade på mycket gamla ting med anknytning till sjön.
                    Finns gamla nakterhus, maskintelegrafer osv osv.

                    Därav min inriktning på SS Valhall.

                    /DeVille

                    Comment

                    Working...
                    X