Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Porter utan skarvar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Porter utan skarvar

    Jag sitter här och tittar på en av mina porterflaskor och ser inga formskarvar på den. Hur kommer det sig? Den ser inte ut att vara snurrad i formen så jag antar att den är blåst i något annat än tredelad form men vad och borde man inte se andra skarvar ändå?
    Bifogade filer

  • #2
    Det ser ut som ett puntelmärke i botten.

    Comment


    • #3
      Sandpunteln i botten borde inte spela roll.

      Jag tror inte den är blåst i en tredelad form, jag tror att den är blåst i en öppen form och att halsen är friblåst. Den är nog säkert roterad i formen, men om den var blåst i en tredelad form borde det gå att se spår av det.

      Comment


      • #4
        Jag håller med att den är roterad i formen, formen bestod av två halvor, halsen i formen har varit lika hög som bilden visar,
        men när man skär ned glasmassan så mycket att det skall gå att komma i formen då kyls halsen ned så hårt att dom inte orkade blåsa halsen full, därför smalnade den av, så det kan nog variera om man har många flaskor att jämföra med.

        Med dåtidens glasmassa och varierande temperatur på ugnen så var detta ett av problemen,
        men flaskan blev ju duglig ändå.
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

        Comment


        • #5
          Ok, tack Hirvi, du är ju den som kan det här. Bilderna är ju här suddiga, men jag ser ju att det är en äldre flaska. Ser ofta sådana där det syns att flaskan är helt jämn på själva kroppen, ibland med en tydlig skarv där flaskan går inåt varifrån den verkar vara driven i själva halsen. Vet ju inte om det beror på att man haft öppna formar eller om det är så att glasmassan inte legat an ordentligt mot formen i halsen, och om det funnits sådana öppna formar.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
            Ok, tack Hirvi, du är ju den som kan det här. Bilderna är ju här suddiga, men jag ser ju att det är en äldre flaska. Ser ofta sådana där det syns att flaskan är helt jämn på själva kroppen, ibland med en tydlig skarv där flaskan går inåt varifrån den verkar vara driven i själva halsen. Vet ju inte om det beror på att man haft öppna formar eller om det är så att glasmassan inte legat an ordentligt mot formen i halsen, och om det funnits sådana öppna formar.
            Jag har sett det också på äldre flaskor som visats, har halsen varit för grov av någon anledning så blir den ihopklämd av regalinsaxen strax under regalinen, halsen värms ju upp före drivningen,halsarnas innermått bör bli ganska lika för
            regalinsaxen har ju en tapp som går in i flaskan under drivningen.
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

            Comment


            • #7
              Stort tack för era svar och intressant läsning. Jag tar mig friheten att ställa ett par följdfrågor. Ungefär när tror ni att flaskan är blåst och vad var formen tillverkad i för material vid den tiden?

              Comment


              • #8
                Det finns ju en del riktiga flasksamlare här som säkert kan datera den bättre. Jag skulle gissa omkring mitten av 1800-talet.

                Har en jag tror att jag inte visat här, fått den av en kompis som hittat den vid dykning. Har fått uppgift att den skall vara tidigt 1800-tal eller runt 1800. Den har ju helt klart en del äldre detaljer. Den här flaskan ser dock äldre ut än de vanliga från runt 1900.Click image for larger version

Name:	15305403433783125996375127888660.jpg
Views:	1
Size:	43,3 KB
ID:	568698
                Last edited by FBQ; 2018-07-02, 16:06.

                Comment


                • #9
                  Trevlig flaska från dyket!

                  Gorb/ Flaskan bör vara blåst i järnform.
                  Hirvi
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                  Comment


                  • #10
                    Riktigt spännande flaska FBQ, har du en bild på botten på den också?

                    Hirvi, tack för svar igen, det uppskattas verkligen.

                    Comment


                    • #11
                      Här är botten.Click image for larger version

Name:	20180706_204655.jpg
Views:	1
Size:	62,6 KB
ID:	568742

                      Comment


                      • #12
                        Tack för bilden. En riktigt trevlig flaska. Undrar varför man gillar de där gamla portrarna så mycket?

                        Comment

                        Working...
                        X