Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Graverat med svart fot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Graverat med svart fot

    Dessa glas har min make ärvt och vi vet just ingenting alls om dom. Finns här någon som vet någon här om de är svenska, namn eller något annat gå på?

    Tacksam för er fantastiska kunskap här!
    Bifogade filer

  • #2
    Svart fot och ibland också svart ben var högsta mode på 1930-talet. Så var också dekorationen, som är mycket stiliserad och utförd som s.k. blomslipning. Det fanns många glasbruk för servisglas i Sverige vid den här tiden, men de kan naturligtvis komma från något nordiskt grannland också. Svart och blomslipning var naturligtvis modernt där också. Vad vi kan hoppas på är att någon pes-are har det här glaset med etikett eller har en försäljningkatalog från något glasbruk där glaset glaset finns med. Tyvärr är inte jag den pes-aren.

    Comment


    • #3
      Tackar för denna infon... jag vet ju att det sitter mycket kunnigt folk här och det är väldigt intressant att få svar på frågor och funderingar man har haft men inte kunnat ta reda på.

      Vi fortsätter att hoppas helt enkelt på att någon här känner till dessa trevliga glas!


      Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
      Svart fot och ibland också svart ben var högsta mode på 1930-talet. Så var också dekorationen, som är mycket stiliserad och utförd som s.k. blomslipning. Det fanns många glasbruk för servisglas i Sverige vid den här tiden, men de kan naturligtvis komma från något nordiskt grannland också. Svart och blomslipning var naturligtvis modernt där också. Vad vi kan hoppas på är att någon pes-are har det här glaset med etikett eller har en försäljningkatalog från något glasbruk där glaset glaset finns med. Tyvärr är inte jag den pes-aren.

      Comment

      Working...
      X