Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med mästarstämpel på soppslev från 1793

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med mästarstämpel på soppslev från 1793

    Hej!
    Jag undrar om det finns någon här som kan hjälpa mig att identifiera denna mästarstämpel. Vad jag kan se ska det stå EA, följt av L2 (för 1793) och sedan en kattfot. Hittar dock ingen stadsstämpel, vilket hade varit bra.

    Jag funderade ett tag på om det kunde vara EA Körsner (Falun) då han var verksam mellan 1787-1836, vilket stämmer väl överens med tillverkningsåret. Dock brukar han stämpla med EAK, och det ser inte ut som att K-et har fallit bort på mitt föremål.

    Är det någon som vet vem som kan ha stämplat denna?
    Bifogade filer

  • #2
    Är det ingen som har någon aning om detta? Jag har letat överallt känns det som, men utan framgång.

    Comment


    • #3
      Såg frågan först nu, kan titta lite men det blir i så fall först någon gång efter halv elva i kväll eller i morgon. Om nu inte någon annan ger ett bättre svar innan.

      Comment


      • #4
        Kan du lägga upp en bild på hela sleven

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
          Såg frågan först nu, kan titta lite men det blir i så fall först någon gång efter halv elva i kväll eller i morgon. Om nu inte någon annan ger ett bättre svar innan.
          Hej! ingen stress alls, jag blir bara glad om någon försöker att hjälpa mig. Så ta det när du hinner

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
            Kan du lägga upp en bild på hela sleven
            Hej! absolut. Det här är inte så bra bilder men det är de enda jag har för tillfället då jag inte har sleven här just nu. Det är en något ovanlig modell eftersom den har en snäcka som skål. Jag har inte sett någon liknande från 1700-talet. Senare soppslevar (eller bålslevar) har jag sett som har liknande utformning, men då är vi på 1800-talet. Likaså har jag sett andra modeller med kokosnötter i stället för snäcka.

            Click image for larger version

Name:	IMG_7111.jpg
Views:	1
Size:	65,8 KB
ID:	568505Click image for larger version

Name:	IMG_7110.jpeg
Views:	1
Size:	145,7 KB
ID:	568506

            Comment


            • #7
              Knappast Erik Albrecht Körsner. Kan tänka mig att han skulle ha stämplat EK eller AK, men knappast EA utan efternamn. Ser inte heller ut som något fallit bort. På fotot ser det dock ut som det kan stå IA, och då finns det flera att välja på, varav alla fall Jonas Arbman i Växjö och Jonas Aspelin i Ystad var verksamma 1793 (liknar mer Aspelins stämpel än Arbmans men inte riktigt lik någon men möjligen sliten). Tycker inte heller formen stämmer med en slev från 1793. Kan ju vara så att förklaringen är att den arbetats om - det skulle ju i så fall förklara varför stadsstämpel saknas. Känner nog att jag skulle behöva fundera lite till.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                Knappast Erik Albrecht Körsner. Kan tänka mig att han skulle ha stämplat EK eller AK, men knappast EA utan efternamn. Ser inte heller ut som något fallit bort. På fotot ser det dock ut som det kan stå IA, och då finns det flera att välja på, varav alla fall Jonas Arbman i Växjö och Jonas Aspelin i Ystad var verksamma 1793 (liknar mer Aspelins stämpel än Arbmans men inte riktigt lik någon men möjligen sliten). Tycker inte heller formen stämmer med en slev från 1793. Kan ju vara så att förklaringen är att den arbetats om - det skulle ju i så fall förklara varför stadsstämpel saknas. Känner nog att jag skulle behöva fundera lite till.
                Hej! tack så mycket för ditt svar. Jag tror som du att det nog knappast är Körsner som har gjort den. Är däremot tveksam till om det kan stå IA, jag tycker att första bokstaven har tre ganska tydliga horisontella streck vilket gör det troligare att det är ett "E" än ett "I". Vad är det med formen som gör att du är osäker på att den är från 1793? Enligt de eftersökningar som jag har gjort tycker jag snarare att formen styrker årsstämpeln. Se exempelvis denna från 1792, såld på bukowskis.



                Även Per Zethelius soppslev från år 1800 bär likheter med soppsleven i fråga.



                Den största skillnaden tycker jag ligger i själva skålens (eller vad man ska kalla den) utformande. Men där har tillverkaren fått anpassa sig efter snäckans form.

                Ang om den är omarbetad eller inte så var jag med soppsleven till Ribbhagen. Han menade att de har hört ihop från början (även om han först misstänkte att snäckan en gång varit en dosa eller dylikt, men han konstaterade efter granskning att så ej var fallet). Han kunde inte heller finna mästaren bakom stämpeln. Är "silverbibeln" komplett eller finns det en chans att vissa mästare saknas i den?

                Comment


                • #9
                  Ribbhagen har säkert gett dig bättre svar, särskilt om de sett den i verkligheten.

                  "Silverbibeln" är inte koplett, det finns smeder som saknas och andra man inte vet vilka stämplar de använde, så visst är det en möjlighet.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                    Ribbhagen har säkert gett dig bättre svar, särskilt om de sett den i verkligheten.

                    "Silverbibeln" är inte koplett, det finns smeder som saknas och andra man inte vet vilka stämplar de använde, så visst är det en möjlighet.
                    Hej igen. Ja det är ju så klart mycket enklare att göra en rättvis bedömning om man har möjlighet att se den i verkligheten. Tack så mycket för all hjälp som jag har fått! jag ger upp i mitt sökande nu, nästa ägare får fortsätta Men det är verkligen spännande med silver!

                    Comment

                    Working...
                    X