Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Teckning "mitt svärmeri" daterad 1907

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Teckning "mitt svärmeri" daterad 1907

    Hej!

    Fann denna teckning för ett tag sedan och kunde inte motstå den. Jag har dock ännu inte kunnat lista ut vem konstnären är så jag tänkte höra om någon här har någon idé.
    Bifogade filer

  • #2
    Man bör kunna konstatera att det är ett självporträtt av en Anna S. med tanke på signaturen a tergo. Jag tycker mig också kunna skönja en signatur som börjar med "anna" i porträttets nedre högra hörn, men kan inte urskilja resten. Jag tycker att det borde gå att identifiera en konstnärsutbildad kvinna från denna period endast utifrån denna utgångspunkt, men det har visat sig ganska svårt. Jag lekte med idén att det rörde sig om Anna Sahlström, men tyvärr är porträttet inte särskilt likt.

    Comment


    • #3
      Jag vill minnas att jag har en kolteckning med samma signatur och har försökt lokalisera den, men den gömmer sig dessvärre. Hur som helst så har jag funderat på om det skulle kunna vara Anna Sahlsten? Hakan är ganska karakteristisk och överensstämmer med hennes foto från 1920. Det förutsätter att hon var relativt välhållen vid 45 års ålder 1904 (tror att påskriften a tergo är senare och utav någon annan, som tolkat texten på framsidan fel).

      Comment


      • #4
        Intressant inlägg! Ja, man hade kanske inbillat sig att konstnären var lite yngre än 45, men det ska kanske inte ses som någon omöjlighet. Huruvida det står Sahlsten efter "anna" kan jag tyvär inte avgöra, men jag hoppas kunna få fram något. Man kan dock fråga sig huruvida hon hade skrivit på svenska och inte finska. Och du har säkert rätt i det att dateringen bör vara -04 snarare än -07. Det som föregår dateringen är tydligare än signaturen och om man kunde sannolikgöra att det utgjordes av något finskt ortnamn skulle det tala för ditt förslag.

        Var din kolteckning också ett porträtt eller något helt annat?

        Comment


        • #5
          Nu när jag tänker efter så skulle det på baksidan lika gärna kunna stå Alma S, och på framsidan är jag tveksam till om det är en signatur överhuvudtaget. Det skulle lika gärna kunna vara ett ortsnamn. Anna har jag svårt för att tolka det till i alla fall. För mig ser det ut att stå: "Mitt svärmeri" och två eller tre bokstäver och "Skara 04".

          Comment


          • #6
            Ja Skara har jag också velat få det till, men har inte fått till det med de föregående bokstäverna. Signaturen står i det nedre högra hörnet och är nästintill osynlig. "anna" (eller "alma", men det tror jag inte) syns hyggligt väl när man håller pappret under en ljuskälla och kan arbete med vinklar, men av det som följer därefter är det mycket svårt att få ut något.

            Comment

            Working...
            X