Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ta fram originalfärg på gustavianskt provinsarbete

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ta fram originalfärg på gustavianskt provinsarbete

    Hej!

    Köpte en gustaviansk provinsarbetesstol häromdagen för några kronor och tänkte att den kanske kunde bli ett litet sommarprojekt. Den är ommålad i brunt och grönt men har en fin blå originalfärg under och verkar bara ha blivit ommålad en gång. Jag tänkte därför höra om någon här känner till någon bra handledning i hur man tar fram originalfärg på äldre möbler. Har sett några kortfattade som huvudskligen bara tar upp vilka verktyg man bör använda sig av. Jag är inte så intresserad av sådana metoder som involverar kemisk uppmjukning av det ovanpåliggande färglagret.

  • #2
    Hallå Simon,
    Har småfuskat med renovering av äldre möbler men vågar inte komma med ett råd utan att sett bilder på stolen. Problemet är att fastställa vilken typ av färg skönheten blivit sminkad med. Ett knep är att med en väldigt slö morakniv, ett underbart verktyg, trycka och skrapa försiktigt. Om sminket lossar har du tur, då bör originalfärgen komma fram utan större skador. Testa och plåta.
    Lycka till och so long...

    Comment


    • #3
      Absolut, ska ta bilder under morgondagen och lägga ut. Ja, Morakniven är ett sådant förslag som jag läst tidigare så det kanske är värt ett försök.

      Comment


      • #4
        Här kommer ett par bilder. Tyvärr är deras kvalitet ganska dålig. Tog ett foto på en färgskada där man delvis ser den gamla färgen men också hur bägge färglagren har skavts bort.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Hej Simonwkb

          Grattis till fina stolar.
          Det råd jag kan ge är att försöka ta bort färgen
          i olika lager, på en mindre del. Först det översta, för att
          få en uppfattning om hur den första färgen är och
          eventuella dekorationsfärger.

          Väljer du en svagare "Färgborttagare", som Biltemas,
          kan det översta lagret "lossna" först, i alla fall till stora
          delar.

          En starkare, som "propplösare" tar gärna allt.
          Vi kan se från försök när vi har tagit bort färg
          från flera gånger målade objekt att om vi lägger
          ett tunt lager så "äter" sig "färgborttagaren" ner
          igenom översta lagret först.

          Sedan, när vi förstår hur den första färgen har sett
          ut, så kan vi ta bort allt, för att sedan måla stolarna
          på nytt.

          Vi kan leta på Internet efter liknande originalstolar
          och fundera över deras färger, för kanske kan vi
          välja en tidsenlig färg fast kanske just inte dina
          stolars originalfärg...kanske, utan vad du vill ha?

          Tillägg, jag ändrade texten litet....tydligare...

          Hälsar
          Staffan
          Last edited by Staffan Kvist; 2018-06-13, 18:02.

          Comment


          • #6
            Har förstått att du i första hand vill bevara originalfärgen, och då är ju Stefans alternativ inte aktuellt.

            Slö morakniv är det skonsammaste jag känner till. Sedan har jag ju provat det själv, och kan ju säga att det är enormt tidskrävande och resultatet, ja, det är ju svårt att veta hur mycket färg som verkligen finns kvar under och undgår att skadas under borttagningen. De flesta jag känner till brukar stryka stolarna med linolja efter behandling för att jämna ut färgskadorna något efter framtagningen. Man kan använda varmluftspistol också för hjälpa till att få bort den moderna färgen men då gäller det att vara riktigt försiktig om man inte vill skada originalfärgen.

            Skall de användas i vardagslag skulle jag hellre råda till att låta den gamla färgen vara som den är, kanske låta den synas någonstans bakpå och använda den som förlaga utan att ta bort något och därefter måla om den i en färg nära den ursprungliga. Man kan skrapa vissa delar om man tror att stolen inte varit helblå för att få en bild av hur stolen sett ut där. Färgen kommer ju oundvikligt att skadas av vardaglig användning. Det är det jag skulle göra. Sedan har väl alla olika tankar kring hur viktigt det är att bevara originalskick och hur användbar föremål som en stol skall vara.

            Comment


            • #7
              Hej Simonwkb och FBQ

              Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur stolar
              av modellen gustaviansk provinsarbetesstol ser ut
              och hur de säljs på Internet, se länken:


              Jag tror att FBQ´s förslag är bra med tanke på hur
              stolar av din modell nu saluförs. Ja, nästan ingen av
              de jag tittat på nu, ser nymålade ut.

              Hälsar
              Staffan

              Comment


              • #8
                Nej, ur försäljningshänseende är nog att ta fram originalfärg, och troligen linolja och möjligen fylla i färg om det finns stora ytor som helt saknar färg det som är bäst ur försäljningshänseende. Jag kan dock tycka att det lite tar själen ur stolen, särskilt om det finns många olika färglager som visar stolens historia och särskilt om man tvingas fylla ut områden. Så här avskavda har ju stolarna historiskt aldrig visat sig. Men, allt är väl en smaksak. De skall ju trots allt användas annars hamnar de ju på majbrasan i stället. Och ju mer som får vara orört ju mer kvar till en framtida ägare att restaurera och bestämma hur man vill ha det.

                Comment


                • #9
                  Tack för era svar!

                  Försäljningsaspekten är inte så viktig. Jag har inte tänkt göra mig av med den och jag tror inte att den är värd mer än ett par hundra (vilket ändå är bra mycket mer än jag gav för den). Jag tyckte mest att den kunde utgöra ett roligt projekt, den är fin och den är inte det minsta rank.

                  Efter att ha tittat lite närmre på de färgskador som finns inser jag att det undre färglagret (originalfärgen) i hög grad är bortnött eller har skavts av med det övre färglagret vilket gör det osannolikt att jag kommer kunna ta fram originalfärgen i någon högre grad. Projektet får kanske istället bli att klä om sitsen och bruka den so den är. Färgen är inte så tokig ändå och ommålningen är nog ändå inte helt modern.

                  Comment


                  • #10
                    Behålla eller måla nytt...?

                    Ursprungligen postat av Simonwkb Visa inlägg
                    Tack för era svar!

                    Försäljningsaspekten är inte så viktig. Jag har inte tänkt göra mig av med den och jag tror inte att den är värd mer än ett par hundra (vilket ändå är bra mycket mer än jag gav för den). Jag tyckte mest att den kunde utgöra ett roligt projekt, den är fin och den är inte det minsta rank.

                    Efter att ha tittat lite närmre på de färgskador som finns inser jag att det undre färglagret (originalfärgen) i hög grad är bortnött eller har skavts av med det övre färglagret vilket gör det osannolikt att jag kommer kunna ta fram originalfärgen i någon högre grad. Projektet får kanske istället bli att klä om sitsen och bruka den so den är. Färgen är inte så tokig ändå och ommålningen är nog ändå inte helt modern.
                    Hallå Simon,
                    Det låter klokt. Stolen är trevlig med sin gustavianska ryggbricka även om krönet är väldigt stelt. Gissar på tidigt 1800-tal. Den engelskt röda färgen är inte gustaviansk, nästan alla stolar från tiden var gråmålade för att "moderniseras" i ljusblått. Och slutligen röda. Det understa lagret kan vara en kreditering (grundfärg/slipfärg) som sannolikt kommer släppa när morakniven kommer fram och då var stolen ursprungligen blå.

                    I dina kläder skulle jag överväga att skrapa ändå och njuta av färglagren. Blir det då inte så bra skulle jag göra stolen trären och måla om i grått eller blått i tunn linoljefärg.

                    Stolen har lös sits (ovanligt för provinsarbeten). Skulle kunna tänka mig ett grovt rutigt tyg (gripsholmsrutan). Se till att du bygger upp sitsen, helst med tagel och so long...
                    Kim

                    Comment


                    • #11
                      Jag börjar nog så iaf, förhoppningsvis någon gång under sommaren. Resultatet ska jag väl kunna visa i den här tråden. Sen kan det säkert hända att jag gör som du föreslår någon gång i framtiden, ger mig på färgen och gör den bar och målar nytt om det behövs.

                      Comment

                      Working...
                      X