Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Årnäs ALKA Bottenmärkning vanlig ..?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Årnäs ALKA Bottenmärkning vanlig ..?

    Jag lägger undan en och annan butelj med ALKA-förslutning
    Hur vanligt var denna standardmärkning på ölbuteljer?
    Click image for larger version

Name:	Årnäs-ALKA.jpg
Views:	1
Size:	62,3 KB
ID:	687270

  • #2
    Det var väl den vanligaste bottenmärkningen i början av 1950-talet men eftersom de här gamla flaskorna gallrats ur cirkulationen sedan länge börjar de också bli ovanliga. Om jag minns rätt finns det en tråd där det diskuterats vilket år den här bottenmärkningen användes först, dock kommer jag inte ihåg om det var 1948 eller 1949.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
      Det var väl den vanligaste bottenmärkningen i början av 1950-talet men eftersom de här gamla flaskorna gallrats ur cirkulationen sedan länge börjar de också bli ovanliga. Om jag minns rätt finns det en tråd där det diskuterats vilket år den här bottenmärkningen användes först, dock kommer jag inte ihåg om det var 1948 eller 1949.
      Tack för tips, jag har letat lite förstrött efter en ALKA-tråd men utan att finna någon.
      Det var alltså skillnad mellan märkning av ölbuteljer och de för läskeblask, eller ?
      De Å-märkta ALKA-buteljerna som avlöste knoppisarna saknar då bottenmärkning om märkningen ovan kom i skiftet 40-50.
      Jag står med ena foten i buteljträsket och försöker få lite ordning på begreppen.

      Comment


      • #4
        Det finns alka-prat på http://precisensan.com/antikforum/sh...light=v%E4rend och lite här: http://precisensan.com/antikforum/sh...na-avdelningen

        Årnäsflaskan från 1960 har märkningen helt enligt dåvarande standard. Flaskor från Årnäs är tämligen vanliga från brukets sista år, 1958-1960, och de kan fortfarande påträffas i cirkulation. Årtalet angavs i botten från mitten av 1940-talet.

        Nej, ingen skillnad på märkning vad gäller öl- eller läskedrycksflaskor.

        Comment

        Working...
        X