Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Børste til et barn.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Børste til et barn.

    Børsten er 14 cm lang og vejer 50 gram med børster, befæstning osv. Altså ikke meget sølv i den. Men for en gave til et barn i 1930 - ja det må siges at være usædvanligt.
    Der er intet mesterstempel i den - som det er almindeligt i Danmark. Den er stemplet med guardein (CFH) og sølvstempel (3 tårne over 30)

    Hvad som gør den usædvanlig er at den er til et barn og den smukke dekoration hentet fra H.C. Andersens eventyr Kloshans.
    Bifogade filer

  • #2
    Jag såg den på AP, och tänkte skriva något om syn på barn, statusbärande föremål och lite annat , men inspirationen rann inte riktigt till.

    Den var rolig i alla fall. Jag vill minnas från mormor och farmor men också andra beskrivningar att borstar och toalettuppsättningar var viktiga statusmarkörer.
    Jag antar att föräldrarna ansåg att en riktig silverborste hörde till nödvändigheterna för en ung dam - 1930 hade en hel del sån´t här börjat luckras upp - den har ju ändå sagomotiv - 30 år tidigare hade den troligen varit en midre kopia av en vuxenborste - men ganska mycket fanns ju kvar ändå.
    Nu är det andra statusobjekt som gäller.

    Comment


    • #3
      Ja den er fra 1930 derom ingen tvivl. Og kloshans er noget ældre, men læses stadig og den har så fundet vej til børsten.
      Ung pige - ung dame eller barn. Jeg vil anse størrelsen for at være til en pige på 6 til 8 år. Var det en gave til konfirmationen (14 år) så havde den været større (ung dame). Den er ca 1/3 af størrelsen på de sæt vi normalt ser.

      Men vi finder aldrig ud af hven som anså sølv for en nødvendighed til deres ganske unge pige.
      Jeg kan nu gå igang med at lede efter spejlet.

      Comment


      • #4
        Ja, jag tänkte mest det hela som en liten komplimang för den en lilla flickan. Att få bli kallad "dam" brukar alltid vara uppskattat.
        Annars tror jag ha satt sagofigurer på en konfirmationspresent

        Comment


        • #5
          Har också en liten spegel med tillhörande kam. Spegelns längd 10 cm. Ingen ädel metall tror jag. Är antagligen inte så gammal men spegeln har slipad kant.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Ja jeg forstod godt at det var i opvæksten.
            Den er så lille, så jeg har svært ved at se. Størrelsen er som de legeting min datter fik til dukkerne og My little pony.
            Altså der omkring skolestart, men måske det var anledningen.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
              Har också en liten spegel med tillhörande kam. Spegelns längd 10 cm. Ingen ädel metall tror jag. Är antagligen inte så gammal men spegeln har slipad kant.
              Jo alderen er som børsten - dine er fra engang i 30erne (tror jeg)

              Comment

              Working...
              X