Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla konformade Höganäs muggar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gamla konformade Höganäs muggar

    Hej! Hittade nyligen några av dessa muggar från Höganäs. Jag hade ingen aning om att sådana ens hade tillverkats...
    Jag har sökt runt på internet men utan framgång. Jag frågar därför er kunniga om information kring dessa.
    Skulle vara mycket roligt att veta ålder och hur vanliga dem är!

    Tacksam för alla svar!
    DUClick image for larger version

Name:	IMG_0943.jpg
Views:	1
Size:	76,9 KB
ID:	687209Click image for larger version

Name:	IMG_0944.jpg
Views:	1
Size:	95,3 KB
ID:	687210Click image for larger version

Name:	IMG_0945.jpg
Views:	1
Size:	96,4 KB
ID:	687211
    Last edited by Ungfyndaren; 2018-06-06, 09:35.

  • #3
    Har kikat där, men det skrivs endast att signaturen användes 1915-, och det säger ju inte så mycket :/

    Comment


    • #4
      Vad sidan inte säger är att produktionen av saltglaserat gods upphörde 1956, så när som på viss apexialproduktion. Jag tycker dock det känns underligt med varumärket så tydligt placerat. Reklamsaker? Då skulle de ju kunna vara nyare.

      Comment


      • #5
        http://www.saltglaserat.com/ ?

        Comment


        • #6
          Aha! De nya bolaget använder ankarstämpeln också nu. Ja, då är den nog helt ny.

          Höganäsbolaget slutade ju med saltglaserat 1956. De tillverkar ju bara metallpulver numera. Sedan var det Höganäskeramik (fd Andersson & Johansson) som tog över men de flyttade ju utomlands. Det här är ju några modernare som tagit upp tillverkningen men jag vet ingenting om dem och hur det gick till. De har uppenbart alla fall fått tillstånd att använda Höganäsbolagets logotyp.

          Comment


          • #7
            Ok, det är Anders Johansson, som tidigare var anställd hos Höganäskeramik och drivit A J Keramikverkstad som tydligen har rättigheten att tillverka saltglaserat med det här varumärket. Det verkar dock som höganäskeramik äger varumärket Höganäs saltglaserat. Enligt tidningartikel från 2014 planderades tydligen en stiftelse för att bevara produktionen av saltglaserat i Höganäs där Höganäs AB ingick, det skulle ju i så fall förklara att man kan använda dess logotyp.

            Då tror ju jag att muggarna är i det närmaste helnya.

            Comment


            • #8
              Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
              Ok, det är Anders Johansson, som tidigare var anställd hos Höganäskeramik och drivit A J Keramikverkstad som tydligen har rättigheten att tillverka saltglaserat med det här varumärket. Det verkar dock som höganäskeramik äger varumärket Höganäs saltglaserat. Enligt tidningartikel från 2014 planderades tydligen en stiftelse för att bevara produktionen av saltglaserat i Höganäs där Höganäs AB ingick, det skulle ju i så fall förklara att man kan använda dess logotyp.

              Då tror ju jag att muggarna är i det närmaste helnya.
              Nya alltså... Det var oväntat!

              Comment


              • #9
                Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                Ok, det är Anders Johansson, som tidigare var anställd hos Höganäskeramik och drivit A J Keramikverkstad som tydligen har rättigheten att tillverka saltglaserat med det här varumärket. Det verkar dock som höganäskeramik äger varumärket Höganäs saltglaserat. Enligt tidningartikel från 2014 planderades tydligen en stiftelse för att bevara produktionen av saltglaserat i Höganäs där Höganäs AB ingick, det skulle ju i så fall förklara att man kan använda dess logotyp.

                Då tror ju jag att muggarna är i det närmaste helnya.
                Om man ska vara petig så ägs namnet saltglaserat av Höganäs AB (där Anders jobbade) och inte av höganäskeramik.

                Comment


                • #10
                  Ursprungligen postat av Pani Visa inlägg
                  Om man ska vara petig så ägs namnet saltglaserat av Höganäs AB (där Anders jobbade) och inte av höganäskeramik.
                  Aha, ok jag har lite dålig på de här senare åren.

                  Comment


                  • #11
                    Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                    Aha, ok jag har lite dålig på de här senare åren.
                    Bara som en fråga - Höganäs AB avnoterades från börsen 1987, men återintroducerades 1994, efter att inte ha tillverkat stengods på många år. Vad jag förstod har Höganäs AB den senaste tiden enbart tillverkat metallpulver. Eller har de även haft tillverkning av stengods?

                    Comment


                    • #12
                      Höganäs AB är inte involverat i tillverkningen. De äger endast varumärket...

                      Comment


                      • #13
                        Ja, det som förbryllade mig var att Anders Johansson verkar ha arbetat med keramik tidigare, och varit anställd vid Höganäs AB och inte vid Höganäs keramik. Har han gjort keramik där och när var det?

                        Comment


                        • #14
                          Mer om Anders Johansson här: http://precisensan.com/antikforum/sh...rkstad-Höganäs

                          Comment


                          • #15
                            Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                            Ja, det som förbryllade mig var att Anders Johansson verkar ha arbetat med keramik tidigare, och varit anställd vid Höganäs AB och inte vid Höganäs keramik. Har han gjort keramik där och när var det?
                            Ska se om vi kan bena ut det:

                            År 1954: Den största delen av den saltglaserade tillverkningen läggs ner. Ett urval av sortimentet
                            fortsätter att tillverkas.



                            Företaget bytte namn 1966 till Höganäs AB och var mest känt för byggmaterial (klinker, takpapp och
                            impregneringsfärg), slipmedel, eldfasta produkter (tegel, murbruk), syrafast gods, glaserade
                            rör, saltglaserat stengods mm. Allt, utom det sistnämnda, drivs numera av andra koncerner.



                            År 1990: Stengodsfabriken blir ett eget bolag med namnet Höganäs Saltglaserat AB



                            1990-97: Detta årtionde betecknar den totala övergången till metallpulver. Slipmaterial, Eldfast,
                            Eldistribution och Kanthal säljs till andra intressenter, endast saltglaserat stengods bibehålls
                            av nostalgiska skäl.



                            Anders flyttade till Höganäs 1978 och började som drejarlärling på Kärlfabriken i Höganäs (som gubbarna kallade det då) med mästerdrejaren Sven Bohlin som läromäster. Han drejade de traditionella Höganäskrusen men det gavs också tillfälle till eget skapande.

                            Comment

                            Working...
                            X