Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Gamla konformade Höganäs muggar

Den Unge (DU) Ungfyndarens avatar
    Reg.datum
    aug 2017

Question Gamla konformade Höganäs muggar

Hej! Hittade nyligen några av dessa muggar från Höganäs. Jag hade ingen aning om att sådana ens hade tillverkats...
    Jag har sökt runt på internet men utan framgång. Jag frågar därför er kunniga om information kring dessa.
    Skulle vara mycket roligt att veta ålder och hur vanliga dem är!

Tacksam för alla svar!
    DUNamn:  IMG_0943.jpg
Visningar: 288
Storlek:  76,9 KBNamn:  IMG_0944.jpg
Visningar: 218
Storlek:  95,3 KBNamn:  IMG_0945.jpg
Visningar: 197
Storlek:  96,4 KB
    Senast redigerat av Ungfyndaren den 2018-06-06 klockan 09:35.

Reg.datum
    aug 2017
    Har kikat där, men det skrivs endast att signaturen användes 1915-, och det säger ju inte så mycket :/

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Vad sidan inte säger är att produktionen av saltglaserat gods upphörde 1956, så när som på viss apexialproduktion. Jag tycker dock det känns underligt med varumärket så tydligt placerat. Reklamsaker? Då skulle de ju kunna vara nyare.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Aha! De nya bolaget använder ankarstämpeln också nu. Ja, då är den nog helt ny.

Höganäsbolaget slutade ju med saltglaserat 1956. De tillverkar ju bara metallpulver numera. Sedan var det Höganäskeramik (fd Andersson & Johansson) som tog över men de flyttade ju utomlands. Det här är ju några modernare som tagit upp tillverkningen men jag vet ingenting om dem och hur det gick till. De har uppenbart alla fall fått tillstånd att använda Höganäsbolagets logotyp.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ok, det är Anders Johansson, som tidigare var anställd hos Höganäskeramik och drivit A J Keramikverkstad som tydligen har rättigheten att tillverka saltglaserat med det här varumärket. Det verkar dock som höganäskeramik äger varumärket Höganäs saltglaserat. Enligt tidningartikel från 2014 planderades tydligen en stiftelse för att bevara produktionen av saltglaserat i Höganäs där Höganäs AB ingick, det skulle ju i så fall förklara att man kan använda dess logotyp.

Då tror ju jag att muggarna är i det närmaste helnya.

Reg.datum
    aug 2017
    Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Ok, det är Anders Johansson, som tidigare var anställd hos Höganäskeramik och drivit A J Keramikverkstad som tydligen har rättigheten att tillverka saltglaserat med det här varumärket. Det verkar dock som höganäskeramik äger varumärket Höganäs saltglaserat. Enligt tidningartikel från 2014 planderades tydligen en stiftelse för att bevara produktionen av saltglaserat i Höganäs där Höganäs AB ingick, det skulle ju i så fall förklara att man kan använda dess logotyp.

Nya alltså... Det var oväntat!

Medlem Panis avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg

Om man ska vara petig så ägs namnet saltglaserat av Höganäs AB (där Anders jobbade) och inte av höganäskeramik.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Citat Ursprungligen postat av Pani Visa inlägg
    Om man ska vara petig så ägs namnet saltglaserat av Höganäs AB (där Anders jobbade) och inte av höganäskeramik.
    Aha, ok jag har lite dålig på de här senare åren.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •